tag:blogger.com,1999:blog-7216441185856370221.post3627368349712026683..comments2023-10-22T10:07:04.630+02:00Comments on hynek: Hämnarna - eller några ord om ideologins död i filmdebattenHynek Pallashttp://www.blogger.com/profile/01434562955246522493noreply@blogger.comBlogger11125tag:blogger.com,1999:blog-7216441185856370221.post-39807671429610165392013-04-15T11:59:51.158+02:002013-04-15T11:59:51.158+02:00...och det är precis vad jag menar med "över&......och det är precis vad jag menar med "över"läsning - när man läser en text helt utanför verkligheten, tippar den över realitetens bergskant: hon kan vilja hur mycket hon vill - i samma stund som hennes MacGuffin är Usama bin Laden och inte en haltv bortglömd seriemördare eller en kristalliserad dödskalle så är det lite svårt att avsvära sig indexikalitet. <br /><br />Folk går inte in i salongen och bränner bort det senaste decenniets minnen - i mycket känslominnen - med salpetersyra. Jag kan hålla med dig om kopplingen till de filmerna (och älskar memories... - en av mina riktigt tidiga långa filmrecensioner!).<br /><br />Sedan kan man tycka att ZDT hör hemma där, men för mig blir den misslyckad för att JC inte kan bära upp den tyngden (på samma sätt som t ex JR i Hurt locker) och för att verkligheten helt enkelt gör det svårt att tänka "sophämtning".<br />Mer diskussion här fö<br />http://www.weirdscience.se/?p=18628&preview=true<br /><br />Hynek Pallashttps://www.blogger.com/profile/01434562955246522493noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7216441185856370221.post-6165025302735523262013-04-15T01:28:59.533+02:002013-04-15T01:28:59.533+02:00Nejdå, ingen överläsning! Jag syftade inte på &quo...Nejdå, ingen överläsning! Jag syftade inte på "arbete" som en metafor eller en tematik utan rent konkret (och att vara CIA agent är ju för övrigt lika mycket ett yrke som sophämtare eller filmskapare). Bigelow har imho inget politiskt budskap eller agenda här utan vill göra spännande filmunderhållning helt enkelt. Hon har ju ägnat hela sin karriär åt att experimentera med nya cocktails på vad en spänningsfilm kan vara och blandat in alltifrån sci-fi, skräck, krig etc.<br /><br />ZDT hör hemma i en sub-genre inom dramathrillern där Joon-Ho Bongs mästerverk "Memories OF A murder" var en modern trailblazer och där David Finchers "Zodiac" och Nuri Bilge Ceylans "Once Upon A Time in Anatoliya" är andra varianter av samma grundkoncept. Bigelows twist är att hon använder en laddad nutida historia med kittlande sensationsvärde. Samtiden som kontext gör att filmen framstår som mer politisk än den är.<br /><br />Den starkaste länken mellan filmen och verkligheten är för mig Bin Laden själv. En klassisk MacGuffin både för filmkaraktär och verklighetens CIA agenter ;)igornoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7216441185856370221.post-41029715927784168482013-04-12T23:07:27.231+02:002013-04-12T23:07:27.231+02:00För att hålla isär saker i huvudet: jag tycker att...För att hålla isär saker i huvudet: jag tycker att Jensens text är dålig. Misogyn, raljant. Jag skrev slarvigt att just delen av diskussionen som handlade om det misogyna var en ickedebatt, det jag menade var att jag HOPPATS att det var en ickedebatt. Jag trodde att vi kommit längre än så här vad gäller sättet man kan uttrycka sig om skådespelerskor - för det är ju fortfarande kvinnors utseenden som dissekeras i den här tonen - på svenska kultursidor. Man måste, så att säga, sätta texten i ett politiskt, samhälleligt sammanhang. <br /><br />Sedan: Jag förstår helt och hållet de poänger Jensen vill göra, jag är med honom vad gäller demokratier och brott mot mänskliga rättigheter. Men, jag tycker helt enkelt inte att de här tankarna kan appliceras på Zero Dark Thirty på ett sätt som gör filmen till antidemokratisk propaganda för.<br /><br />Du hade önskat tydligare kontrovers kring tortyren i filmen. Jag anser att kontroversen finns där. Filmen avstår på många sätt från att ta ställning och låter publiken tänka själv - men jag upplever fortfarande slutet som ett tydligt avståndstagande. Har man dittills suttit och tjohoat får man tjohoet nerkört i halsen.<br /><br />Jag är självklart också väldigt väl medveten om att amerikansk patriotism på film gått bortom bananas. Zero Dark Thirty sällar sig bara inte till dessa hundratals andra filmer som gör hjältesagor av krig.Emmahttps://www.blogger.com/profile/04702519147638111672noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7216441185856370221.post-10411436670652330972013-04-12T16:18:22.898+02:002013-04-12T16:18:22.898+02:00Hej
Det första stycket antar jag är besvarat i mi...Hej<br /><br />Det första stycket antar jag är besvarat i min ursprungliga text - men ja, allt kan göras bättre. Jag anser dock inte att resten av hans resonemang är misogynt. fast det syns som sagt i själva inlägget.<br /> Men jag förstår inte en sak - du skriver att det är en ickedebatt du inte tänker ta?<br /><br />Det behöver inte vara ett ensidigt hyllande man ägnar sig åt när man skapar hjälte. Detta oaktat upplösningen i filmen (ett stycke jag uppdaterat i min version av texten på Weird Science). Maya kontrasteras mot byråkraterna, det är hennes handlande som gör att man kan fånga och döda UBL. Tortyren framställs, i motsats till fakta (vilket inte är oväsentligt med tanke på hur allvarlig den här frågan är) som medlem för att finna honom. Och det framställs som ett nödvändigt ont. Man är lik förbannat - i synnerhet Maya - moraliskt överlägsen i kriget. Sedan, om man ville vara petig så, så kan man börja tala om grader av heroism, eller vad en hjälte behöver vara för att uppfylla kraven.<br /><br />Så ja, det framstår som en seger. Möjligen en tveksam (se min utveckling av slutet) men knappast en pyrrhusseger.<br /><br />Ja, det ar jag som ursprungligen använde begreppet sälja in detta - jag borde ha skrivit att du översätter det till propagerar för något. För mig innebär sälja in: hur få detta att verka trovärdigt, fungera. Det var därför jag skrev: "diskutera valet av vem som spelat hjälten, hur hon ser ut och vad hon gör reklam för, eftersom frågan är: hur sälja in detta".<br /><br />(Att en film sedan kan BLI propaganda för en sak, vilket tyvärr händer med ZDT på grund av hur viktig frågan är om tortyrens betydelse, är något annat). <br /><br />Och jag vill inte bli skriven på näsan - men för mig står inte konsten fri från sitt sammanhang. Och ju viktigare detta är, desto mer problematiskt. Sett ur det samtidsperspektiv som Jensen målar upp, hade jag köpt det slut du vill se om den under dramats gång t ex varit något mer svävande kring vilka metoder som ledde till att man fångade UBL (t ex). Eller vågat sätta upp en tydligare kontrovers kring de här metoderna. Att den visar upp att de tycker det är lite jobbigt att tortera (vissa av dem) räcker sådär långt.<br /><br />Nu tycker inte jag att det är att lägga sin redan existerande världsbild som en blöt matta över en film, när man först bygger upp ett resonemang om en historisk utveckling kring demokratier och sedan testar detta på en aktuell film som är extremt viktig i sin syn på ett avgörande problem i denna utveckling. Men det är bara jag.<br /><br />Och nej. Det tror jag faktiskt inte att man behöver - se filmen som reklam eller inte hålla med Jensen (även om de tonerna fanns på twitter de med, fast det är ju väntat). <br /><br />Men det vore ju intressant om texter av Jensens slag då bemöttes t ex av feministiska motläsningar av Jessica Chastains karaktär mot bakgrund av en politisk bakgrund, istället för avfärdande av att skribenter är misogyna rövhatt som inte ska pyssla med bokstäver och sedan var diskussionen över (i synnerhet som du tycker att man kan föra den diskussionen om skådespelare på andra vis). <br />Hynek Pallashttps://www.blogger.com/profile/01434562955246522493noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7216441185856370221.post-47550881320730564032013-04-12T15:08:14.096+02:002013-04-12T15:08:14.096+02:00För att citera dig från twitterdiskussionen i går:...För att citera dig från twitterdiskussionen i går: “Du har fel”. <br /><br />I tur och ordning: <br /><br />Nej, jag anser inte att det faktum att Jensen diskuterar Chastains utseende är en ickedebatt. Jag anser att man måste vara spritt språngande för att inte ser att Jensens text är misogyn, att det är något man faktiskt inte ens borde behöva diskutera. Det handlar inte bara om någon bisats, som du försöker få det till. OM man nu anser att det är nödvändigt att dissekera hennes utseende/vad hon gjort utanför duken för att analysera filmen finns det bättre sätt att göra det på. Som den ser ut nu är texten långt ifrån en “strålande intelligent politisk analys”. Ja, såvida man inte tycker att det Flashback-pöbeln dagligdags ägnar sig åt är strålande intelligenta politiska analyser. <br /><br />För att gå vidare: du och jag är båda med på att kontentan av Jensens text är “Hur heroisera en flock inkompetenta psykopater?”. En förutsättning för att man ska köpa texten är alltså att man överhuvudtaget tycker att Kathryn Bigelow heroiserar dem. Det gör inte jag. Media hyllade soldaterna/aktionen på ett hårresande ensidigt sätt, ja. Zero Dark Thirty gör det inte. Om man som du flera gånger pratar om “sätter filmen i sitt sammanhang” är det ju tydligt att Bigelow/Boal går tvärsemot det ensidiga, dominerande hyllandet av de här människorna som var involverade i jakten. <br /><br />Vi går vidare: Du skrev “... i slutändan handlar det inte - som Emma på ett svart/vitt sätt vill få det till - om att filmen säljer in eller inte, har hjältar eller inte. Nej: det handlar om att tortyren var ett nödvändigt ont, men att den gav resultat. “<br /><br />Nu var det i och för sig du som pratade om vad filmen “säljer in” och inte jag, men okej. Angående “resultatet” du talar om: menar du att det vi i slutet av filmen får se är ett lyckat resultat? För mig är det så tydligt att resultatet för de inblandade på plats inte alls känns särskilt “lyckat”. Jakten går ju genast vidare, bin Ladens lik glöms på britsen, mer av exakt samma är att vänta, någon annan kommer att ta bin Ladens plats. Framstår det verkligen som en seger i filmen? I de efterföljande hyllande verkliga inslagen i både svenska och amerikanska medier, ja. Men i filmen? Nej. Du vill att filmen ska vara mer “konservativt tydlig”. Varför vill du plötsligt bli skriven på näsan?<br /><br />Och nej, jag tycker som du att Zero Dark Thirty inte är någon toppenfilm. Jag tycker också att din ideologiska kritik av filmen är väl magstark, förmodligen av den enkla anledningen att jag ser filmen genom mina egna ideologiska glasögon. (Precis som jag btw läste Jensens text genom mina feministiska sådana.) <br /><br />Du menar att Jensen tar populärkulturen på större allvar än “gårdagens twittrande kritiker” (alla behöver faktiskt inte 22 000 tecken på sig för att uttrycka tre åsikter - blinksmiley) när han lägger sin redan existerande världsbild som en tjock matta över Zero Dark Thirty. Jag menar att det är precis tvärtom. Hans åsikter gör honom blind för vad filmen faktiskt säger/inte säger. <br /><br />Slutligen: att man inte tycker att Zero Dark Thirty är en reklamfilm för tortyr behöver inte nödvändigtvis betyda att man inte är med Jensen i sak vad gäller tortyr, mänskliga rättigheter och hycklande presidenter och annat av det han skriver under all den där misogyna bråten och ensidiga filmtolkningen. <br /><br />(Förlåt, det här blev en Hynek-lång kommentar.)<br />Emmahttps://www.blogger.com/profile/04702519147638111672noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7216441185856370221.post-1868320629859053582013-04-12T13:22:24.799+02:002013-04-12T13:22:24.799+02:00"Jag står som sagt långt ifrån dig när det gä..."Jag står som sagt långt ifrån dig när det gäller det politiska. Jag tyckte - föga förvånande - att Argo var alldeles lysande och att den tack vare inledningen med en historisk kontext gav en bra och nyanserad bild av vad som skedde. Den kunde ha varit propagandistisk, men det var den inte i mitt tyckte."<br /><br />Ingående kring det ytterst problematiska och historie-omskrivande med Argo:<br /><br />http://www.wideasleepinamerica.com/2013/02/oscar-prints-the-legend-argo.htmlAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7216441185856370221.post-48679440618747829982013-04-12T12:47:24.491+02:002013-04-12T12:47:24.491+02:00igor: visst är det lockande att läsa den som Arbet...igor: visst är det lockande att läsa den som Arbete. Men nu är det varken sophämtning eller filmskapande de ägnar sig åt i filmen, varför det blir att överläsa den bort till de totala metaforernas nivå. Jag kan helt enkelt inte göra det. <br /><br />Och jag gillar ju det klara och tydliga i Hurt Locker - inte minst den galna monotonin och jakten på kickar (apropå arbete och män då) - den är rakare för mig i det avseendet.Hynek Pallashttps://www.blogger.com/profile/01434562955246522493noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7216441185856370221.post-85344125589241592742013-04-12T12:44:35.210+02:002013-04-12T12:44:35.210+02:00Hej Jessica
För det första - jag håller med och h...Hej Jessica<br /><br />För det första - jag håller med och har strukit och ändrat. Inte så att jag skulle ha menat det förminskande - men att uttrycket har något förminskande i sig (vilket gäller även "bloggare"; häromdagen satt jag i Robert Aschbergs radioprogram och han benämnde mig som det så många gånger att han till sist själv fick säga att han fick det att låta smutsigt).<br /><br />För det andra. Jag håller inte med dig om att Jensens text bagatelliserar terrorism. Eller att han uttrycker någon slags förståelse för denna. Han talar (bl a) om reaktionerna och hur demokratiska stater reagerar och hur de har reagerat tidigare i historien. Det är i mina ögon extremt oroväckande att personer väljer att inte se detta - det är en fundamental fråga för våra demokratiska stater hur de agerar och reagerar. Det är inte "rimligt" att "göra något" om detta "något" är först en invasion av Irak, sedan en invasion av Afghanistan och under tiden lite allmänt kidnappande av andra nationers invånare som man via lite CIA-baserar i världen torterar till en egen liten tortyrbas på Kuba. Det är faktiskt fullständigt vansinnigt. Inte ett "något". Liksom det är att avrätta bin Laden som man gjorde och dumpa honom i havet . Man skulle ha strävat efter att ställa den personen inför rätta. Inte gå ner på öga på öga tand för tand-nivå. Inför öppen ridå. <br />Och jag ser inte riktigt KB ställa den frågan någonstans. <br /><br />och PS: ett grundläggade problem är att man jämför med kalla krigets balans. det har inget med saken att göra. Och jag växte alldeles synnerligen upp i skuggan av kalla kriget eftersom mina föräldrar var tjeckiska dissidenter. Och just där kanske jag lärde mig att nationer, människor och imperier kan vara kålsupare allihop - på väldigt olika vis. Och att man inte hejar på nationer som fotbollslag utan måste ha något mer kritisk blick än så. <br />Att kalla folk "USA-hatare" för att de ifrågasätter vissa fundamentala problem i hur den nationen idag för "kriget mot terrorismen" är imbecillt och FOX-news-nivå.Hynek Pallashttps://www.blogger.com/profile/01434562955246522493noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7216441185856370221.post-72835539191939429432013-04-12T12:35:18.137+02:002013-04-12T12:35:18.137+02:00Orkade faktiskt inte se klart Hurt Locker, var utt...Orkade faktiskt inte se klart Hurt Locker, var uttråkad. Den kändes mest som en simpel konservativ våt dröm - lite av en brölig frat boy mentalitet fast snyggt polerad. Zero Dark Thirty var dock väldigt bra och inte alls så politiserad, mer stämning ambiguitet och faktiskt någon slags poesi i det (Greig Fraser som plåtade Jane Campions Bright Star känns som en viktig pusselbit). Bortom ideologi och terroristjakt, kändes det mer som att filmen snarare helt enkelt handlade om Arbete (öppet mål att läsa in Bigelows egna erfarenheter som kvinna i brutalt mansdominerad bransch och ett yrke som slukar hela ens liv och tomheten efter att färdigställt något).igornoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7216441185856370221.post-48733661090852791342013-04-12T11:47:14.872+02:002013-04-12T11:47:14.872+02:00Arrrrgh. Kålsupare ska det naturligtvis vara och i...Arrrrgh. Kålsupare ska det naturligtvis vara och inget annat!<br />Det sämsta med att bloggkommentera är att man itne kan rätta stavfel!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7216441185856370221.post-82153039779786213732013-04-12T11:43:26.246+02:002013-04-12T11:43:26.246+02:00Märkligt nog är min starkaste reaktion på din text...Märkligt nog är min starkaste reaktion på din text att du benämner mig "bloggerska". Jag vill mycket hellre bli kallad bloggare. Och jag kan inte sluta att tänka på vad det säger om gender. Varför känns alltid feminiserade versioner av yrken/titlar som förminskande, en klapp på huvudet? Eller är det bara jag som uppfattar det så?<br /><br />Jag står som sagt långt ifrån dig när det gäller det politiska. Jag tyckte - föga förvånande - att Argo var alldeles lysande och att den tack vare inledningen med en historisk kontext gav en bra och nyanserad bild av vad som skedde. Den kunde ha varit propagandistisk, men det var den inte i mitt tyckte.<br /><br />Jag växte upp under den tid då vi alla trodde att vi skulle gå under i ett tredje världskrig mellan USA och Sovjet. Det vi då itutades var att båda var "lika goda kolsupare". Den där tanken att om det finns en konflikt har båda lika mycket rätt och fel. Jag tycker mig märka detta i denna tid när vidrigheter som terroristattacker, självmordsbombare och liknande som görs i det heliga krigets namn, som attacker på det ondsinta kapitalistiska systemet, bagatelliseras. Genast ska det fram någon soch uttrycka förståelse, vad ska de stackars fattiga människorna göra när stora hemska USA betett sig så vidrigt? Nöden har ingen lag så att säga.<br /><br />Jag köper helt enkelt inte det. Jag säger inte att amerikansk utrikespolitik och inblandning är perfekt. Tyvärr har det väl alltför ofta varit ekonomsika intressen som styrt när man bestämt sig för var i världen man vill göra en insats för demokratin.<br />Men jag kan ändå inte komma ifrån att jag tycker det var rimligt att USA efter att ha blivit utsatt för 9/11 ansåg att man var hotat, under attack och behövde göra något.<br /><br />Sedan kan man fråga om man gjorde det på rätt sätt och om det var värt det eller om krig bara föder mer krig. Och det är just den frågan Bigelow ställer, på ett alldeles lysande sätt.<br /><br />En sak håller jag dock med om. Den här typen av diskussioner förs inte så bra över twitter.<br /><br />Om du är intresserad av vad jag tyckte om ZDT i en längre version så hittar du min text om den här: http://thevelvetcafe.wordpress.com/2013/02/05/why-zero-dark-thirty-is-a-big-deal-to-me/<br />Anonymousnoreply@blogger.com