![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhyY3SKyhl_GG8Ih-0ExIc8JDadaALBkillTUZ8L0EqLcpd63e2Zqzxgj_mxPiRSoL7LY3kwhAuE1IjUVUNm2YYytB4wcSha5hnu4ulPQIKyrhvhRMveds4iA8-CDp7SiFmrKIlVO4DyCV4/s320/manescaped.jpg)
Igår såg jag en helt annan sorts film. Brittiska filminstitutet har gett ut Pier Paolo Pasolinis
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgmvl4wA6xqJXZA2ubPboaiz7U-aLy1xGl4me8so1Xm-aJ2P-qRPZpdUfUN6npFBnMK5suuE7_cF8zm4XJqnQUnSKg6FEHYl2tvVOF32_39P1X3AhOubuoYd4jF8l-bTRgo0y-FMyLWOqEO/s320/theorem.jpg)
Man behöver inte vara skolad i vare sig marxistisk teori eller teologi för att se det här frontalangreppet på borgerligheten. Och även om filmen bitvis är enkel och schematisk - ja, den är till sin struktur ett symmetriskt teorem, och ja, det är sådär kul - så lyfter Pasolini filmen visuellt genom ett snyggt klippande och en lek med färger och sepiatoner, samt ljudmässigt i en blandning av Mozart, Morricone och naturljud. Filmen socio-sexuella budskap (den borgerliga familjen förtrycker sig själv med sin förtryckta sexualitet) kunde ha blivit för mycket om det inte hade varit för att Terence Stamp i rollen som Jesus/djävulen var så oerhört sexig. Stamps ögon är så intensivt blå att man kan se framför sig hur någon på BFIs restaureringsavdelning suttit och duttat med duvblått i dem. Det är överhuvudtaget männen och den manliga förförelsen som görs bäst och mest övertygande i filmen. Modern och dottern är istället, som någon har skrivit, freudianska textbokexempel och det blir rätt trist. (Även om det är väldigt kul att modern helt enkelt inte har några proportioner på slutet - hon raggar upp först en, sedan två män åt gången, och - i vad som
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhTa-8mhCcc9GHS9i_wgM_V3N_Aqe4YTAFcOaprVfwozfzoEz4veQhsOjOgAB2SdLQW49ZOysK4jewUxF0R2rxakFJD2hwxUMDLkkdrrRyXN9TlDQuerWP-xp2ucbMdxxbnDD3iszOJxrZi/s200/1968_Theoreme.jpg)
Theorems visuella skönhet ligger även inom diegesis: karaktärerna är som vandrande klyschor över italiensk klädsmak och Stamp byter kläder två, ibland tre gånger per scen. Och det är naturligtvis helt utsökta plagg varje gång. Jag stod rätt länge framför garderoben imorse och undrade om jag i mitt nya liv post-Theorem skulle använda annat än handsydda italienska skojrtor och lammullspolos.
När jag ser sextiotalsfilmer av det här slaget så undrar jag om filmen någonsin igen kommer att bli ett medium som vågar tro på sin egen revolutionära sprängkraft - både estetiskt och tematiskt? Och om filmer av det slaget. om de någonsin görs, kommer nå ut kollektivt igen?
Kanske borde ta och ringa SFs Smultronställe och höra om de inte skall köra Theorem över julhelgerna.
1 kommentar:
Jepp, Terence Stamp är otroligt sexig.
Men Bresson, däremot, har jag alltid mest tråkats ut av...och detta är första gången jag vågar komma ut med det offentligt. :-)
Skicka en kommentar