måndag 13 augusti 2007

Rumänska filmdagar på Zita och Cinemateket



Tack gud för Zita och Folkets Bio. Förutan dem vore biofilmsutbudet i Stockholm så mycket torftigare. Sista veckan i augusti ordnar de Rumänska filmdagar tillsammans med det rumänska kulturinstitutet, något jag önskat mig länge (och missade i fjol). Cinemateket kompar utmärkt med ett par äldre rumänska filmer som går under samma period.

Jag har skrivit om den nya rumänska filmen bland annat här och är glad åt att de visar kortfilmen jag hyllar i det inlägget - Marilena de la P7. Själv missar jag även detta års installation, då jag skall sitta i juryn på Montreals filmfestival. Well, jag antar att det finns sämre skäl.

Knacka alltså ner 24.08-27.08 i filofaxen. (Eller mobilen - det är väl ingen som använder filofax längre? Själv skriver jag som jag alltid har gjort ner det jag ändå kommer att minnas på handen).

PS Den fina bilden ovan är från filmen Så firade vi jordens undergång (Orginaltitel? Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii. Och folk säger att tjeckiska är ett knepigt språk...) Den har jag ännu inte hunnit se, men tyckte pojken var så söt att jag smällde upp bilden ändå. Hoppas hinna med pressvisningen innan jag flyger.

Inga kommentarer: