fredag 7 december 2007

Michael Gray om I'm Not There


Dylanologen Michael Gray (som bland annat författat böckerna The Bob Dylan Encyclopedia och Song & Dance Man) har skrivit en läsvärd artikel om Todd Haynes I'm Not There i januarinumret av Sight & Sound. Jag har sett filmen nu - på duk, det måste man - men, nej, jag tänker inte skriva vad jag tycker om den än. Ni får gott vänta på recensionen som kommer vid premiären i februari.

Men, det var intressant att konstatera att jag och Gray valt samma saker som introduktion och avslutning till våra texter (även om hans artikel inte är en recension). Antagligen för att det rör sog om lika oemotståndliga som självklara poänger för folk som är dränkta i Dylaniana. För det kan jag avslöja: den som kan sin Bob Dylan kommer se att I'm Not There är på väg att sprängas av intertextuella referenser.

Inga kommentarer: