fredag 29 februari 2008

Amok

I höstas besökte jag på en workshop om manusförfattande där bland andra John Malkovich deltog. Utgångspunkten var att omvandla reportage och bloggar (istället för böcker) till manus, något som många tycker är lättare eftersom man inte behöver stryka ner så föbannat många sidor. Det är ingen nyhet, men anledningen till diskussionen var den då aktuella filmen American Gangster av Ridley Scott, baserad på ett reportage i New York Magazine. (Malkovich var där i egenskap av producent till filmer som Juno).

Anledningen till att jag skriver detta är att om jag var regissör, då vore det här en artikel jag kastade mig över med hull och hår. I korthet: en polsk författare skriver en postmodern roman om sexuell sadism och mord. Ett av dem visar sig ha kopplingar till ett verkligt, ouppklarat dödsfall och en polisinspektör får för sig att skala av romanens lager - som kanske inte är så postmoderna som de verkar. Pure genius.

Inga kommentarer: