lördag 9 februari 2008

Cinemafrica



Den 7e februari började Cinemafrica i Stockholm och håller på till den 17e. Det är en allt bättre och större filmfestival för afrikansk film, något vi är svältfödda på i Sverige. Jag försöker se det jag kommer över på festivaler - men det blir mest nordafrikanskt som den marockanska filmen Samiras trädgård, som jag var med att tilldela FIPRESCIS pris i Montreal. Läs min recension här. I min Montrealrapport nämner jag även en film från Tchad som tyvärr var fruktansvärt dålig. Då är däremot Daratt från samma land - tävlade i Venedig 2006 - att rekommendera. Filmen har ett hämndtema och känns lite som en modern afrikansk westernrulle.

Jag får inte tid att gå på Cinemafrica i år, och har inte sett någon av filmerna som visas, men som kompensation rotade jag fram ett tips till min afrikanska favoritfilm från de senaste åren, sydafrikanska Yesterday. Strålande afrikansk neorealism. Går att hitta på dvd här. Filmen visades i Venedig 2004, och jag nämnde den i min rapportering för Upsala Nya Tidning.

Det bästa utanför tävlan var den första internationella spelfilmen på zulu, sydafrikanska Yesterday av Darrell James Roodt. Filmen handlar om Yesterday, en kvinna som får aids och kämpar för att sätta sin dotter i den skola hon aldrig fick gå i. Afrikansk film hör inte till vanligheterna på våra biografer och Yesterday, med sin starka historia, sitt vackra foto och strålandeskådespel skulle vara en mycket värdig representant.

Filmen visades i sektionen Orizzonti, och vann den ekumeniska juryn pris. Svensk press ignorerade Yesterday helt fram tills den Oscarnominerades, varpå DN drog till med en stor artikel. Här är även en artikel i New York Times.

Inga kommentarer: