söndag 30 november 2008

Vinnare i Stockholm

Frozen River plockade hem den tydligen rätt tunga bronshästen. 7, 2 kilo. Det är en bra film - visst. Men kanske främst en riktigt bra skådespelarinsats av Melissa Leo i huvudrollen som white-trash-morsa som smugglar folk mellan USA och Kanada för att kunna flytta med ungarna från sitt husvagnshem.
Mitt hjärta bultade dock mer för tre andra filmer.

Steve McQueens Hunger, som är det bästa jag har sett på flera år - mer, mycket mer, om den framöver. Klart en par med Fjärilen i glaskupan, en annan film av regissör som kommer från konstvärlden.

H:r Landshöving - mer, mycket mer om den i nästa vecka när den går upp på bio.

De ofrivilliga - men den har prisats överallt, med rätta, så jag antar att manuspriset den kammade hem var någon slags kompromiss (efter några juryvändor har jag lärt mig hur det där fungerar).

Alla fyra filmer ni verkligen borde se.

Inga kommentarer: