måndag 7 september 2009

Filmaffischer

Fredrik Strage tar upp den viktiga frågan om anskrämliga moderna filmaffischer.

Han har naturligtvis helt rätt.

Liksom Strage hade jag en »polsk« affischupplevelse i somras, när jag var i Wroclaw. På festivalens huvudbiograf ställdes posters från 60- och 70-talet ut och de var förstås helt fantastiska.

Bilden intill- sorry för blänket - är på affischen för Midnight Cowboy. (Och, inser jag nu, är förmodligen den tjeckiska postern om inte filmen heter exakt samma sak på polska och tjeckiska. Snygg är den i alla fall).

Samma sak i en artikel jag läste om hur tjeckisk kultur mottas i Polen - att döma av de affischer som återgavs i artikeln måste de älska tjeckerna. Se till exempel Jízda (The Ride) här nedan. (Som dessutom råkar vara en riktigt bra tjeckisk film).

Det var nu inte bara filmaffischer som var outstanding i Polen; landet hade en oerhört intressant affischkultur fram till 1989. De var snygga och innehöll ofta subtila regimkritiska budskap. Här är en bra artikel från Newsweek om vilken funktion polska posters hade under den kommunistiska diktaturen. Den som besöker New York fram till november kan för övrigt se ett urval av dessa på MOMA.

Jag har lagt in bilder på snygga affischer förut, och länkat till ställen man kan se ratade affischer, samt förslag på affischer, från England.

Fråga: varför kan inte svenska filmbolag göra som vissa bokningsbolag i musikvärlden? Som när Luger kring millennieskiftet började göra unika och snygga posters för att marknadsföra sina band.

3 kommentarer:

Martin Degrell sa...

(Varning för skamlös self-promotion!)

Vi hade just den polska affischtraditionen i åtanke när vi bad Maxime Gérin helt fritt designa affischen för Filmen jag inte pratar om längre (www.fasad.se/fjipol).

Hynek Pallas sa...

Jomenjustdet. Minns hur mycket jag tyckte om den - och hur synd det var att man aldrig såg röken av den på stan.

einar askestad sa...

Ja, den viktiga frågan om filmaffischer... Cineasterna sköna bubbla... Vad skall till för att den skall spricka? En riktigt bra film?