fredag 16 oktober 2009

Rapport från jämställdhetsfronten

Cissi Elwin Frenkel svarar på Filmnyheterna om jämställdhet och skriver bland annat nedanstående. Notera det jag har fetat:

»Framöver kommer vi att genomföra kartläggningen av vart de kvinnliga filmskolestudenterna tar vägen efter examen, och syftet med den är att få konkreta fakta om vilka strukturer i branschen som kan tänkas ligga bakom diskrepansen mellan antalet utexaminerade kvinnor och antalet som beviljas produktionsstöd (även om långt ifrån alla som gör långfilm har gått på filmskolorna).

Inom kort kommer vi också att presentera en konkret satsning på kvinnliga regissörer som planerades efter just anstormningen till Rookiefilms sista projekt.«

Jag vet att Andrea Östlund dränktes i ansökningar inför det sista, kvoterade, projektet. Och jag har hoppats att det ska leda till någon slags reaktion från institutets sida, eftersom de hela tiden hävdar att det - vid sidan av »kvalitetsbrist« - är de få ansökningarna det handlar om. Det är en presskonferens inbokad någon gång i slutet av oktober där den sista Rookie-filmen presenteras, och jag skulle gissa att innehållet i ovanstående blir offentligt då med.

Jag tänkte på det bara häromdagen - igen - när jag skrev lite om Andrea Arnolds Fish tank. Jag har inte sett en spelfilm som åskådliggör begreppet intersektionalitet lika tydligt som film som Arnolds kommande. Kön - förstås, filmen handlar om femtonåriga Mia, en tjej i en familj bestående av en ung mamma och en lillasyster- klass - hon bor i höghusghetto och en viktig karaktär i filmen som kombinerar sexualitet, makt och kön kommer från villamedelklassen på andra sidan spåren.
Man skulle kunna väva in många andra frågor, som musikens viktiga roll i filmen - från Bobby Womack till Gregory Isaacs till Nas - och Mias street dance. Utmärkt film, utmärkta skådespelare.
(Det är tredje gången på ett år som Michael Fassbender gör bra ifrån sig. (Lake Eden, Hunger)).

Frågor som de ovan, och hur de bör angripas, utreder jag närmare med en massa kloka människor i en artikel i det kommande numret av FLM.

Inga kommentarer: