onsdag 5 maj 2010

Att läsa film


Det borde hänga en skylt med »arbete pågår« här någonstans. Jag är mitt uppe i intensivt avhandlingsskrivande, och försöker avbryta det med så lite annat som möjligt för tillfället. Ville bara kasta in ett litet tips, och en fråga på det.

Sight & Sound har inför sitt juni-nummer (liten förhandstitt här) dragit ihop en panel på 50 kritiker som ska utse de fem viktigaste filmböckerna (böckerna om film). Resultatet känns ungefär lika väntat som när man kör listor i Mojo över världshistoriens bästa rockplattor.

Jag tror i och för sig att några av dessa böcker skulle cirkulera på svenska listor, men min fråga blir ändå: finns det svenska filmböcker/ andra internationella böcker/ som ni tror skulle poppa upp i ett liknande svenskt sammanhang? Och varför?

Skulle Peter Biskind vara överrepresenterad hos 30-åriga nöjesjournalister? Det frankofila hos de äldre? Alla dessa böcker om Bergman - för att inte tala om av Bergman?

Och finns det några mer aktuella böcker än de som hittills nämns på Sight & Sound-sidorna som borde vara med i filmbokskanon?

Själv är jag en biografi- och antologislukare - och tycker att Richard Brodys Godardbiografi Everything is Cinema är självskriven (Brodys egen boklista här). Så är jag dessutom kritiker - varför jag tycker att ni ska ta er an Manny Farber-samlingen Farber on Film.

Och akademikern i mig röstar på Edgar Morins småflippade och underbara Cinema, or The Imaginary Man. Den kom i och för sig redan 1956 på franska, men jag tror att den här engelska översättningen från 2005 är den första.

Jag skrev för övrigt, en gång i vad som känns som tidernas begynnelse (2005), ett paper baserat på just den boken på en kurs som Jane Gaines höll i. Det handlade om relationen mellan objekten i Lukas Moodyssons Containerinstallation på Färgfabriken och filmen Container.

Oh, those where the days. Hittade just texten i datorns mage och kanske låter mig svepas med under lunchtimmen...

Inga kommentarer: