lördag 9 oktober 2010

JFC (Mångfald)

FLM-Jonas sammanfattar gårdagens mångfaldsseminarium på Filmhuset bra. Antar jag. För själv var jag tvungen att sticka efter att jag hade dragit igenom fem års forskning på mina tilldelade åtta minuter. Men hade jag varit kvar på paneldebatten som jag egentligen skulle ha deltagit i så hade jag i alla fall gjort en ansats att strimla Malmros »de e ba´ å kör«-argument.

Men det är ju problemet med dagens Sverige: ingen vågar säga struktur, ingen vågar säga pip, alla (och med det menar jag framförallt institutionerna) har blivit goda liberaler som sätter den förmodade individen - och dennes påstådda frihet - i centrum utan en tanke på att det kanske faktiskt bara är vissa som har lyxen att vara och framförallt ses som individer i dagens samhälle.

Att säga »det saknas olika grupper i filmens värld« (det var vad jag kunde se en icke-vit person i ett fullsatt Bio Victor igår) innebär inte att säga »vissa människor är inte individer och klarar sig inte själva«, utan: vissa grupper kämpar inte på samma villkor i dagens samhälle för att kunna ses som individer. Det är innebörden i SFIs och SVTs mångfaldsuppdrag.

Fast jag kanske skulle ha varit snäll mot Uffe i alla fall: efter en överjävlig morgon anlände jag till Filmhuset stissig och stirrig, varpå regissör Malmros erbjöd mig lugnande. Vilket får mig att fundera på hur han förberedde panelen...

Ps. Bättre än att jag hade varit kvar och tjafsat; varför var inte Jenny Lantz på plats - i panelen till exempel?

1 kommentar:

KV sa...

http://www.mabd.se/?p=648