lördag 18 december 2010

Lördagsunderhållning



Det räcker med trailern till Terrence Malicks efterlängtade The Tree of Life för att jag ska få gåshud. Möjligen för att jag härom månaden såg om Den tunna röda linjen och grät som ett barn - och för att trailern tydligt visar att regissören inte viker en tum från sin vackra stil.

I andra nyheter:

"Thor has a hammer that flies to him when he clicks his fingers. That's OK, but the colour of my skin is wrong?"

Skådespelaren Idris Elba kommenterar att amerikanska Council of Conservative Citizens kritiserar att han, en svart man, spelar en gud ur den nordiska mytologin i den kommande Thor-filmen.

Via Guardian.

3 kommentarer:

Max sa...

Terrence malick alltså... Days of heaven är fantastiskt men vad är det egentligen som är bra med badlands? Varför göra en film om så simpla och osympatiska karaktärer?

Hynek Pallas sa...

Tunna röda linjen är i min bok Malicks mästerverk. Herregud alltså. Se den nya Criterion-utgåvan...

Följd av Days of heaven som jag också såg om nyligen.

Jag har börjat skriva på en mastodonttext om Malick som jag tror jag ska spara tills Tree of life kommer, och inför det ska jag även se om Badlands. Den har jag inte sett sedan tonåren - så jag återkommer. (New World tycker jag dock bör glömmas bort)

Men tycker det är fint med folk som gör film på simpla och osympatiska karaktärer. Såg om Bruno Dumonts Flandern i förra veckan: där finns inte en karaktär som är sympatisk - och det är en av de senaste fem årens bästa filmer.

Max sa...

Jo visst, det är inget fel med simpla och osympatiska karaktärer per se; hur många av sopranos mest fantastiska figurer är inte det? Men jag ser gärna att de i så fall har charm eller åtminstone någon egenskap som gör dem intressanta. I badlands tyckte jag knappt att huvudpersonerna var engagerande överhuvudtaget, längtade mest till att de blev gripna.

TRL får jag definitivt se om. Den har jag inte sett sedan den kom och då var den så hypad att det var omöjligt att inte bli besviken. Ska kolla flandern också!