måndag 22 september 2008

Marknadsstödet

Jaha, nu har marknadsstödet - de där hundra miljonerna som ni kanske minns - börjat portioneras ut. Eller vad man nu skall kalla det när tre filmer får dela på 24 miljoner kronor.

Filmerna är, föga överraskande, ARN - Riket vid vägens slut och Vi hade i alla fall tur med vädret - igen av Kjell-Åke Andersson; och, lite mindre tippat kanske, GSI- Gruppen för särskilda insatser av Anders Nilsson.

Motiveringen är densamma som förut:
"Marknadsstödet är en ny sorts produktionsstöd som riktar sig till breda filmer som förväntas locka en stor publik. Andra aspekter som vägs in rör hur stor del av filmens finansiering som är säkrad och vad filmskaparna tidigare gjort."

Det här är för mig en fullständigt omvänd marknadsekonomisk logik: varför skall de stora titlarna, som förväntas dra en stor publik - baserat på deras "track-record" - och därmed dra in pengar - få mer pengar? Och ganska mycket dessutom, sett till vad vanliga svenska produktioner går loss på. Jag förde ett resonemang baserad på gissningar när meddelandet om dessa pengar kom, och behöver nu inte ens ändra titlarna jag gissade på .

2 kommentarer:

Martin Degrell sa...

Ja, jag måste erkänna att jag fick läsa pressutskicket både en och två gånger innan det sjönk in. Men själva idén känns fortfarande förbryllande. Och storleken på stödet är som du säger anmärkningsvärd.

Roades mest av att vår egen populist-alarmist Anders Nilsson hade nåt nytt på gång, vilket jag inte hade koll på.

Charlotte W sa...

Åh, vad trött man blir...Den där kulturpolitiska omvända-robin-hood-politiken blir ju bara starkare istället för att dö ut...?