måndag 19 januari 2009

The Reader

Stephen Daldrys The Reader har inte haft svensk premiär än, och jag har inte sett filmen. Den handlar om hur en en ung pojke i 50-talets Tyskland högläser för en äldre kvinna som visar sig ha varit fångvaktare i Auschwitz. Ämnet - "vanliga människor" och Förintelsen; tyskarnas skuld och eventuella ondska - och debatten som pyr kring filmen, intresserar mig mycket.

Peter Bradshaw sågade filmen i The Guardian. (Liksom Manohla Dargis i New York Times och Anthony Lane i New Yorker). Bradshaw har blivit attackerad lite varstans för detta och svarar intressant och utförligt på Guardians blogg.

Några ord till om The Reader och andra samtida Holocaustfilmer står att finna i den här New York Times-artikeln som jag tog upp i mitt Mad Men-Israel-inlägg på Weird Science. Där är det bl a kritiken av Hannah Arendts Eichmann-bok som känns relevant för sammanhanget.

Jag återkommer när filmen har visats för svensk press - premiären är inte förrän den 20 mars.

Inga kommentarer: