fredag 11 december 2009

Dagens SvD-texter

Gjorde vad man snart får beteckna som en Gudmundson och skrev om Islam och film i min krönika, som handlade om filmen Taqwacore: The birth of punk Islam och dokumentärfilmsfestivalen IDFA i Amsterdam.

Och recenserade Steven Soderberghs The Informant!.

Andra aktiviteter idag: föreläste om cultural studies utifrån den tjeckoslovakiska Nya vågen. Intressant experiment och kombination - jag hoppas det gick hem. Kul är det i alla fall att visa bitar ur alla de fantastiska, och mindre kända, filmer som kom därifrån på blott fem år.

3 kommentarer:

Johan sa...

Föreläsningen gick verkligen hem; blev otroligt sugen på att se mer tjeckoslovakisk film! Framförallt Valerie and her week of wonders som verkade helt fantastisk.

Isabella sa...

Var kan man se dig föreläsa?

Hynek Pallas sa...

Johan: Tack.
Isabella: Jag är - bland mycket annat - doktorand i filmvetenskap vid Stockholms universitet, så det händer att jag föreläser där. Vilket var fallet i fredags. Så gör jag en del annat, i andra akademiska samt mer populära sammanhang.
På onsdag inleder jag t ex den utmärkta dokumentärfilmen Cold Waves i Rumänska kulturinstitutets serie reWIND,
http://www.rkis.se/filiale/evenimente_a.php?cod=1515&cod_filiala=28