söndag 30 januari 2011

GIFF 2011 - kort, gott och online

Knappt 20 timmar GIFF så här långt. Mitt kortaste festivalnedslag någonsin tror jag. Rätt mycket Göteborg i veckan dock, eftersom jag var nere några dagar innan och föreläste för Broby grafiskas manusutbildning och några elever från Göteborgs filmhögskola om hur filmindustrin, samhället och politiken skapar förutsättningar och begränsningar som syns i filmen som konstform. Ett experiment som jag tror föll väl ut. Satte igång en hel del tankar hos mig som jag lär återkomma till.

Hann ändå se kortfilmstävlingen Startsladden och antar att jag sällar mig till konsensus om vad som var bäst: Fijona Jonuzis Girl, med en mycket styv Vera Vitali i rollen som ensam tjej som av en slump hamnar på en fest med ett gäng unga killar, är riktigt bra och borde få jurypriset. (Och nej - inget prataomdet# så långt ögat når).

Samt Las Palmas av Johannes Nyholm, där Nyholms ettåriga dotter beter sig som ettåringar gör. Vilket råkar ligga väldigt nära nidbilden av hur charterturister beter sig. Spot on, fantastisk - och gjuten för publikpriset.

UPPDATERING: Las Palmas vann nyss båda priserna.

Lyssnade även på Charlie Kaufman i ett samtal som började lite nervöst och trevande från festivalgeneral Marit Kaplas sida, men snabbt tog sig. Kaufman hyperintressant - inte minst när han talade metod och arbetsprocess; som hur han gick över en gräns, tog en risk och efter år av samarbete med en annan manusförfattare överförde deras process till ensamflygande genom att foga ihop (lät som en bilkollision) två olika historier till en i I huvudet på John Malkovich.

Jag har tack och lov sett mer film ur festivalens program än jag ens skulle hinna om jag hade tio dagar, så känner ingen stress inför nästa helg som jag ska tillbringa med seminarier och den handfull filmer jag vill se.

Den som inte är på plats i Göteborg noterar gärna att festivalen har inlett ett samarbete med Mubi (ex-Auteurs) där man kan se vissa filmer på nätet, gratis. Utvecklingen är självklar och ligger i linje med något jag skrev om för två år sedan. Men jag tycker ändå - som jag skriver i den länkade understreckaren - att festivalen ska satsa på att göra detta på sin egen sida, under sitt eget namn, och bli en digital distributör. Framtiden är förvisso digital, men det är den fysiska mötesplatsen också - och Göteborg bör länka ihop dem och själva ha kontroll över sin närvaro på båda dessa platser.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det gäller att skilja på GIFF och GILF minsann ...