tisdag 25 januari 2011

Oscars 2011

Dogtooth!

6 kommentarer:

Hynek Pallas sa...

Förresten: är det inte mycket märkligt att samma jury kan våga välja en så fantastisk film som grekiska Dogtooth, och samtidigt - i deras fall det iofs helt uppenbara valet - Biutiful. En av Kerstin Gezelius bästa recensioner, men tyvärr en film som inte lever upp till den: så överbelastad och papperskonstruerad (inte en enda av karaktärer vid sidan av den fenomenale Javier Bardem berörde mig - och då trodde jag på Bardem som skådis, men inte särskilt mycket på vem han spelade eller dennes värld) att jag fick vatten på mitt förakt för den överskattade
Inarritu. Älskade hundar ja, 21 grams, nja - resten, absolut inte.

Anonym sa...

Det spekuleras i att du snart står inför rätta. Kommentarer ?

Kalle sa...

Jag har inte sett Biutiful, men läser alltid Kerstin Gezelius med behållning. Är hon sveriges skarpaste filmrecensent? Jag kan inte påstå att jag har koll på samtliga, men jag har inte hittat någon som är i närheten faktiskt.

Kalle sa...

Ok, du är skarp du också... (som DN-prenumerant läser jag din blogg oftare än dina recensioner)

Axel sa...

"Älskade hundar ja, 21 grams, nja - resten, absolut inte."

Lite "äntligen!"-varning här. Jag tror aldrig att det har gjorts en mer intetsägande film än Babel.

Hynek Pallas sa...

Kalle. Tack. Tycker nog KG är bäst i Sverige - även om vi inte riktigt tycks dela filmsmak. Och att jag tycker att hon i text blir carried away långt över vad en film bär för - men kan man skriva och motivera sig tycker jag oftast att det är underhållande att läsa sådant.

Axel: Mammut?