måndag 28 maj 2007

Miranda Julys underbara marknadsföring


Via Matälskaren hittade jag hemsidan för regissören och konstnären Miranda Julys nya bok No One Belongs Here More Than You. Det är en helt fantastisk sida, mycket July om man säger så.

Trettio sidor text om boken som Miranda July har skrivit på ovansidan av sitt kylskåp och på sin spis. Dessutom ett par foton med en olsagbar idé om att man skall ha rätt kläder med rätt bokomslsag - så får July in ett par boktips också. Man kan bara gå framåt eller bakåt mellan sidorna, vilket väl låter som 1990-tal i webdesignervärlden. Som Kottke skriver så bryter sidan också den mot varje webdesignregel för effektivitet som finns, eftersom man inte kan klicka hur som helst mellan sidorna och eftersom Julys whiteboardpenn-orgie inte är läsbar för en sökmotor. Och man får ge Kottke rätt i hans sammanfattning av sajtens effektivitet: Det kliar i mitt bokbeställarfinger eftersom jag vet att jag gillar hennes tilltag, och därför antagligen kommer gilla boken. Skulle jag omedelbart klicka bort denna arkaiska hemsida så skulle jag nog inte ligga i målgruppen.

2 kommentarer:

Herr Bergström sa...

90-tals-retro kommer att döda web 2.0. I framtiden kommer alla hemsidor göras på kylskåp och Miranda blir president.

Man får väl drömma lite?

Hynek Pallas sa...

Det lär komma en hård web 2.0-backlash och kanske är det fröet vi ser här? Jag drömmer i sådana fall om att starta en hemsida som jag graffitimålar på elskåp.