onsdag 23 maj 2007

Pirates of the Caribbean: Vid världens ände


Här är min recension av trilogins final. Och så här skrev jag i fjol om den förra filmen, Död mans kista. Tror jag att det blir en fortsättning? Har Frodo stora fötter?

Här är några siffror att grunna på:

Svarta pärlans förbannelse kostade $125,000,000 och drog in $655,011,224
Död mans kista gick loss på $150,000,000 och gjorde Disney $1,064,516,000 gladare
Det ger totala intäkter på $1,719,527,224.
Minus budgetarna är detta alltså $859,763,612.
(Siffrorna från The-numbers.com)

Vad är det, en 6-7 miljarder svenska kronor?

Och då har jag alltså inte räknat med Vid världens ände, en film som lär dra in minst lika mycket som Död mans kista. Jag har väldigt svårt att se Jerry Bruckheimer och styrelsen på Disney lägga ner en sådan kassako. Om det dessutom är sant att Johnny Depp avgudar sin karaktär så är väl saken biff?

Jag sätter mina pengar på en prequel-trilogi. Detta av fler anledningar: Keira Knightley och Orlando Bloom har bestämt sagt att det inte blir något mer. Vilket glädjer mig, för jag tycker att Orlando är Hollywoods tunnaste huvudrollshjälte. Dessutom tycker jag att deras kärlekshistoria har varit förbannat mjäkig. Den andra anledningen är att filmerna, i synnerhet avslutningen, varit fulla av möjliga historietrådar bakåt, inte minst till Jack Sparrows tidigare liv på de sju haven.

Med detta inte sagt att jag tycker att det är någon bra idé att låta projektet fortskrida. Det finns nog bara så mycket Depp kan mjölka ur Sparrow, och det sista såg misstänkt blekt ut i Vid världens ände. I den bästa av världar skulle Tim Burton få ta över rodret på piratskeppet, om det nu måste segla vidare.

Det vore något det.

UPPDATERING:
Detta pressmeddelande kom från filmbolaget:

"Walt Disney Pictures äventyr PIRATES OF THE CARIBBEAN: VID VÄRLDENS ÄNDE tog världsrekord som den största öppningen i filmhistorien, de 6 första dagarna spelade storfilmen in $401 000 000 världen över. Dessa siffror överträffade det tidigare rekordet på $382 miljoner för 6-dagarsöppningen av "Spiderman 3" tidigare i år."

Inga kommentarer: