tisdag 1 april 2008

Filmkritikerdöden

Sorgliga nyheter från andra sidan Atlanten, där fasta filmkritiker på publikationer som Village Voice får gå.

Det är knappast överraskande, men man förvånas - ständigt - över hur pappersmedierna tänker: Istället för att utveckla något nytt utifrån den etablerade styrka man har - läsare, kunskap, ekonomi - så kickar man de fasta medarbetare som kunde ha används till att fördjupa och förändra filmbevakningen, och byter till frilansare som levererar recensioner precis som förr (och precis som de flesta bloggar gör, får man väl tillägga).

Som jag ser det borde pappersmedierna nu fokusera på att samla den rörliga bilden på ett ställe. Kanske skriva tematiskt om aktuella filmer/serier/program, oavsett om de dyker upp på "bio" eller "dvd" eller i "tv" (begreppen är redan nu rätt flytande). Detta gäller både filmhistoriska dvder, filmfestivaler - som borde utnyttjas till att upptäcka ny film och i mindre utsträckning nyttjas enbart som promotionverktyg. Och själva kritiken av enskilda verk behöver ju inte enbart finnas i tidningen: Vid sidan av en längre "huvudrecension" kunde recensionerna samlas på bloggar knutna till tidningarna/eller tidningarnas nätsidor.

Något åt det här hållet är, tror jag, det bästa sättet att till förmån för ett intelligent samtal om filmen, förlåt den rörliga bilden, nyttja de resurser som tidningarna än så länge har.

Uppdatering: Fler länkar till amerikanska diskussioner om detta i ett inlägg på flm-bloggen. Där länkas även till Obs debattserie om svensk filmkritik.