onsdag 23 april 2008

Ruben till Cannes


Ruben Östlunds De ofrivilliga är klar för Un certain regard-sektionen i Cannes. Vilket inte känns det minsta överraskande: Inte bara för att Ruben och hans kollega Erik Hemmendorff själva satsade på att ha premiär i Cannes 2008 (de insåg nog att tiden var mogen) Heller icke för att kollegorna från utlandet - i synnerhet Frankrike - allt oftare har börjat fråga om "regissören till Gitarrmongot". Utan för att han har ett sinne för bildmakande, och en stil, som är riktigt bra och eget. Och att han, tillsammans med resten av Plattformgänget, är ett löfte om intressant filmskapande i Sverige för lång tid framöver. Nu tycker jag bara att de skall låta Fijona Jonuzi (som gjorde suveräna novellfilmen Juni) spela in en långfilm.

Jag gjorde ett inspelningsplatsreportage om De ofrivilliga för SvD från Lilla Edet hösten 2006. På en miserabel bensinmack mitt ute i ingenstans. Där fick jag för övrigt lära mig att nejden är känd för två saker, vid sidan av toalettpapper- att den är GHB- och nynazisttät. Antar att de kan ha med varandra att göra eftersom man blir ungefär lika smart som en hjärnskadad koala av GHB.

Hur som - grattis Ruben. Du kommer ta dem med storm.

Läs även intervjun på filmnyheterna.se

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag hörde att Fijona Jonuzi jobbar med att kicka igång sin första långfilm. Tyvärr har jag inte sett "Juni", vet du vart man kan hitta den?

Hynek Pallas sa...

Alla novellfilmer ges ut på en samlingsdvd. De finns, tror jag, till försäljning lite varstans. Annars kan du skriva ett tiggarmail till SFI. De gödslar ju med dem, så kanske kan de vara snälla.

Anonym sa...

Try Filmhögskolan. Det var ju där hon gjorde den. Ja hon är på g for sure. Grymt är det!