onsdag 20 augusti 2008

Filmbolagstaktik 2.0

När man är på filmfestival så händer det att man innan en intervju sticks åt ett "kontrakt", som gör gällande att man inte får publicera sin intervju på andra ställen än publikationen man är ackrediterad för, eller att man inte skall publicera den innan ett visst datum. Det gäller ofta helt usla filmer - som The Ballad of Jack and Rose av Rebecca Miller. Jag intervjuade henne (två dagar efter att hennes pappa Arthur dog, vilket också är en konstig PR-strategi) och hennes make Daniel Day-Lewis, som av missriktad kärlek spelar huvudrollen. Jag har skrivit på ibland och vägrat ibland, men har aldrig nekats intervjun. För det mesta spelar nog de där "kontrakten" ingen roll - de är en bit papper, obevittnade och antagligen inte särskilt bindande juridiskt. SONY var envisa innan Miller/Day-Lewis, men jag brydde mig inte så mycket eftersom filmen var så usel att jag inte trodde att jag skulle behöva texten.
Och, tänkte jag, om jag nu använde Day-Lewis-citaten i ett annat sammanhang - det är ju inte omöjligt med tanke på vem han är - så skulle det bli intressant att se rent juridiskt vad som händer: skulle SONY /Columbia i Sverige jaga mig med blåslampa och....vad? Beslagta min minidisc eftersom Daniel Day-Lewis röst tillhör dem?

Nu finns det i alla fall anledning att tänka två gånger. För nu har filmbranschen och dess pr-maskineri nått en ny bottennotering. Green Cine Daily skriver idag om pr-apparaten kring den tyska filmen Der Baader Meinhof Komplex (som har premiär i Schweden senare i höst):

In order to attend a preview screening this week of Baader Meinhof, journalists had to sign a contract with terms that, despite both companies' protestations, can only be described as unprecedented. The film opens on September 25; if a journalist writes about the movie or even speaksabout it with a third party - friends, colleagues, what have you - before September 17, a fine will be imposed: 100,000 euros, to be split between the journalist's employer and the journalist him/herself - personally. 50K each.

Det blir bara kallare och kallare i den här desperata industrin.

1 kommentar:

Kristoffer Viita sa...

Herregud... Jag som tyckte att SFs klassrumslika upprop i biosalongen var töntigt. Det här är ju obehagligt på rikt.