onsdag 11 mars 2009

Mumblecore - igen.


Snart dags för SXSW i Austin. (Ha det så kul Emma. Jag är inte det minsta avis... Promise.) Och därmed dags för en ny omgång bråk kring Mumblecore/microcinema bland amerikanska filmskribenter och bloggare.

New Yorkers David Denby skrev en uppskattande genomgång och blev hatad bland annat här. Denby försvaras av kollegan Richard Brody som tidigare har skrivit uppskattande om bland annat Joe Swanbergs Nights and Weekends.

Det är rätt fånigt att klaga på Denby för att han skriver om Mumblecore några år efter alla andra - so what? Han är en bra kritiker och hans insikter i filmerna - oavsett vad jag själv tycker om dem - är intressantare än det mesta som har skrivits (särskilt slentriansågningarna).

Hela tjafset kring Mumblecore handlar också om sättet som filmvågor skapas idag. Det går så fort från att någon ser en röd tråd till att den är ett faktum till att den är gårdagens nyheter att ingen egentligen stannar upp och kollar vad det faktiskt handlar om. Mumblecore är kanske inte franska Nya vågen, och dess drag av marknadsföringsetikett är ack så uppenbar... Men ärligt talat, handen på hjärtat Hynek, är inte det du just skrev ett utslag av samma "jag ser igenom eran media-stunt"-cynism? Jo, just. Därför är Denbys inställning så mycket intressantare:

»But a critic, I think, should grant a filmmaker his subject. When the material is emotionally raw, and the nonprofessional actors show some strength, mumblecore delivers insights that Hollywood can’t come close to.«

Och så är det intressant för oavsett filmernas innehåll så har de här regissörerna verkligen börjat ta tag i frågan om VOD och andra alternativa distributionssätt.

Så: det må vara en jävla härva och tomma ord filmkritiker emellan, själv är jag intresserad eftersom jag längtar tills vi får någon slags microcinemarörelse här hemma. Ja, kanske bara en rörelse skulle räcka. Kan man inte få önska sig det? Några manifest? Lite jäklar anamma? Lite mer mod?
Är det någon som hör mig eller är ni upptagna med att bråka om utvecklingsstöd från SFI?

För den som vill ha mer bakgrund och diskussion så har jag skrivit och länkat utförligt i ämnet här och här.

Inga kommentarer: