fredag 12 oktober 2007

Veckans recensioner, och förra veckans

Jag har en recension i SvD idag, The Kingdom. Filmen har fått oförtjänt dålig kritik på sina håll. Det är en rak actionfilm med ett mycket grumligt budskap om hämnd som är förankrat i samtidspolitiken. Men just därför också intressant, för jag är säker på att den bakom alla fina politiska ord som försöker rättfärdiga krig går till pudelns kärna. Vilket är förskräckligt, förstås. För en dos motgift rekommenderar jag Michael Winterbottoms kommande film A Mighty Heart som går upp om ett par veckor.

I förra veckan recenserade jag Resident Evil: Extinction och Children of Glory, en ungersk film som höjer sig över sitt kostymdrameskal. En sak som imponerade var skildringen av det politiska rävspelet i filmen: det är allmänt känt att det var i amerikanernas intresse att ryssarna slog ner upproren i Ungern 1956 och Tjeckoslovakien 1968 - vårt behov av bad guys skall aldrig underskattas. Ändå utlovade Radio Free Europe praktiskt taget amerikansk hjälp vilket i Budapest ledde till många fler döda. Det är en komplicerad fråga, men jag är glad att filmen valde att skildra den om än i förbifarten.

Idag går Den fria viljan upp. Det är en förvisso alldeles utmärkt film om att rehabiliteras i samhället efter ett grovt brott. (Läs Malena Jansons recension). Men jag måste säga att det tar stora starka smalfilmskulor att välja den tre timmar mörka, tyska filmen som invigningsrulle för nya Victoria. Jag önskar Svenska Bio all lycka, det kommer dom att behöva. Och fungerar det så bevisar det en gång för alla att det verkligen finns en biopublik för den smalare, tyngre filmen i Sverige.