lördag 5 januari 2008

I'm Not There - soundtracket


Väldigt skönt att någon skrev det här så jag slapp göra det. (Dessutom, väldigt skönt att denne någon är alltid lika läsvärde Staffan B.) Jag tycker inte om Bob Dylan-covers. De är ofta helt vedervärdiga eftersom det finns en magi mellan Dylans röst och hans känsla för och sätt att sjunga mot rytmen i låtarna som är oefterhärmlig. (I synnerhet är den svår att fånga för vita indimusiker som sjunger på ett helt annat sätt, och säkerligen är detta ännu ett tecken på att Dylan har lärt sig allt viktigt om sång från svarta blues och soul-sångare).

Fast det går faktiskt att göra Dylancovers men skall man ge sig på gubbens låtar är nyckelordet respektlöshet. Jag ordnade för vad som känns som en herrans massa år sedan (tre-fyra tror jag) en hyllningskväll till Bob på Kägelbanan med en massa svenska indieartister och en gammal punkare. Kajsa Grytt gjorde Ballad of a Thin Man, First Floor Power spelade Most Likely You Go Your Way, Laakso-Markus spelade något, men jag minns inte vad (kanske Simple Twist of Fate?), Goran Kajfes trumpetade, och det var flera som jag inte kommer på nu. (Jo, jag old-school-googlade, det vill säga letade fram en flyer i min garderob - se listan längst ner). De flesta valde att tolka Dylan på ett helt nytt sätt - som förmodligen inte tilltalade alla Dylanseniorerna i publiken - och det var jävligt spännande.


Bäst av alla var husbandet The Chrysler som gjorde om storm und drang-låten Changing of the Guards (som öppnar skivan Street Legal) till en magnifik ballad sjungen som en duett av de båda sångarna. Låten finns inte på nätet, men den ligger på bandets EP First Blood.

Men ja, I'm Not There-soundracket är tämligen meningslöst (så när som på Bobs egen I'm Not There). Tur att inte filmen är det.

- - - - - - -

* Kajsa Grytt
* Mattias Hellberg
* Goran Kajfes
* Granada
* Love Olzon
* Karl-Jonas Winqvist och Jenny Wilson (First Floor Power)
* Twiggy Pop (Doktor Kosmos)
* Markus Krunegård (Laakso)
* Anna Maria Wenäläinen (Moder Jords Massiva, The Killers)
* Jonas Matthiason (Stackars Laika, Naked Ape)
* Svante Karlsson
* Eyolf Østrem
* The Chrysler

Inga kommentarer: