fredag 8 maj 2009

I´d Rather go Blind



I´d Rather Go Blind med Etta James är en av världens tio bästa inspelningar och Etta James är en av musikhistoriens riktigt stora röster. Klart att det är svårt för Beyoncé att flörta ner mig då.

Men oaktat min kärlek till James version av låten, så är det tydligt varför Beyoncé misslyckas: hon anstränger sig helt enkelt för mycket att låta sorgsen och desperat. Lyssna på James. Myten får göra gällande att hon levde smärtan och att det därför blev så bra. Men alla som lyssnar på I´d Rather go Blind hör att det också handlar om en helt fantastisk teknik - och återhållen smärta som inte riktigt tillåts spricka fram. Balansen gör det nästan än mer desperat.

Så nej, Cadillac records hade inte många chanser i min bok. (Jag recenserar filmen här.)

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag blir lite trött på alla proffstyckare som anser sig själva kunna utse världens tio bästa låtar och dissa annat utan tala om varför!

Listor och rankingar i all ära, men det blir rätt mycket hybris av de hela. Att sen, som du, se filmens coverlåt som ett misslyckande får mig att undra hur din värdeskala är uppbyggd. Låten står sig rätt bra, tycker jag, och kommer säkert att falla rätt många i smaken utan att ha anspråk anspråk på att tillhöra världens bästa låtar. Så, vadå misslyckad?

Jag tycker att värderingen säger mer om dig än den låt du uttalar dig om.