Zvyagintsevs film är en av de ur foto- och redigeringssynvinkel säkraste som har gjorts sedan den kom 2007. Även så ur scenografisk synvinkel, val av miljöer och hur dessa nyttjas i relationen. Sedan kan man få tycka vad man vill om den - men ur hantverksskicklighetssynvinkel är den helt enkelt oantastlig, och filmspråkets like har vi inte sett i modern svensk film.
Att regissören på ett eller annat vis har valt att klippa fram sin 150 minuter långa film på just det här sättet i relation till sin historia betyder nästan alltid något; jag tror att hans fokus på landskapet i relation till huset betyder något; jag menar att när han går från broderns döda kropp, överlämnandet av pengarna inomhus, till helbilden över grusvägen där ambulansen möter bilden, så är det en del av - för att göra en jämförelse med litteratur - meningsbyggnad, satser, punktering, komman, mer eller mindre adjektiv och adverbialtyngd stil som han vill berätta något med.
Det vill säga a) Zvyagintsev har, liksom Terrence Malick, skapat en stil som han är bekväm med och b) det är en stil som berättar något: en stil som förstärker intryck, där en åkning över en älv som inte runnit (i första akten på ryskt manér: pojke: "varför rinner inte älven?" pappa: "bara Gud vet") efter ett dödsfall börjar rinna samspelar med filmens teman (Gud, tro, hopp - vems hopp - naturen, relationen mellan mannen och kvinnan och dess torka). Men c) det är, som alltid när man varit skicklig nog att skapa en personlig stil, också något som stundtals "bara" är bländande vackert.
Vad det däremot inte är - i alla fall inte i första hand - är POETISKT. Visst; bildspråket kan göra ett poetiskt intryck - men att som kritiker inte anstränga sig för att tolka varför en regissör som Zvyagintsev (eller Malick) arbetar som han gör med bild, ljud (den där tonen, som intro till kör i kyrkrum som återkommer filmen igenom - vad har den för relation till troelementet i Förvisningen?) är om inte tjänstefel så i alla fall väldigt tråkigt
. Det kan också vara så att en snygg bild i en film kan vara där för att den är snygg, precis som en snygg formulering i en bok kan vara något en författare yvs med, har med utan övrig anledning än att han eller hon är så förbaskat stolt över att orden satt i just den följden. Men att kalla den raden för poesi - det vore kanske att spotta Ekelöf i ansiktet. Vilket inte betyder att den inte kan verka poetiskt på någon, nej.
Men man kan då också som kritiker våga sig på att skriva DEN TAGNINGEN ÄR SNYGG och inte - återigen saker jag säkert gjort mig skyldig till ett flertal gånger - överanalysera vad som kan finnas under ytan. Som jag nyligen läste att Lars Vilks i ett lätt förvirrat blogginlägg skrev om hur kritiker analyserat vattenytan i Karin Broos tavlor: den är ypperlig vacker men det behöver faktiskt inte betyda att kritikerna till varje pris ska tävla om att inmuta området under vattnet med sina överlastade tolkningar.
Det vill säga: ibland förtar (över)tolkningarna det faktum att en regissör eller konstnär är en fenomenal hantverkare, och att det i sig är något att jubla över, att det i sig kan göra det värt att se en tavla eller 150 minuter film. Vattnet är kanske hotfullt för att det är helt otroligt målat. Det behöver inte vara så - och det behöver inte vara så på varje tavla: liksom varje tagning hos Zvyagintsev inte behöver handla om relationen man-kvinna, tro, Gud, kärlek och människa. Utan bara är ett infall av att solen låg rätt på ett träd.
Ja, jag vet att jag ofta tjatar om relationen form och innehåll när det gäller film och annat, och ja, jag kommer att fortsätta med det. Men: kritiker kan ibland vara betjänta av att se hantverksskickligheten och valet av motiv å ena sidan - och varför motiv återkommer och vad narrativet i detta kan betyda å andra sidan - jag tror att en skicklig kritiker också är den som vet att skilja åt, en som inte alltid stirrar sig blind - och vet att förena form och narrativ; eller som å andra sidan kan se en vacker bild placerad på rätt ställe, ett bra penseldrag på rätt plats, utan att överlasta och överläsa - men ser den mer mer symbolmättade bilden eller tagningen och placerar in den i kontext.
(För att återigen nämna Malick: som kritiker som ser jag ointressant poserande i Den nya världen, ett mästerverk i Den tunna röda linjen, och en riktigt bra film i Tree of life. Jag säger inte att jag har rätt när jag skriver det om filmerna - vad jag menar är att man i alla fall får försöka se förbi den ungefär lika snygga stilen filmerna är gjorda i, att de inte alla är bra och därmed lika värda eller nödvändiga, för mig, att övertolka de svajande grässtråna i helt enkelt.)
Jämför man med litteraturkritiken skulle det vara ungefär som såhär: alla filmer med sömlöst och så osynligt bildspråk som möjligt är prosa, och litteraturkritiken skulle kalla detta för prosa - allt utanför den ramen (allt utanför deckarsfären) vore poetiskt.
Från och med nu deklareras således detta: på svenska biografer går det upp en, kanske två filmer var tredje år som innehåller något som helst element som är poetiskt, men desto fler som kan upplevas poetiskt. Men den filmkritiker som -utanför att de går på Moderna och ser någon "filmkonst" de verkligen inte förstår - vill skriva att något är poetiskt måste också först visa att han eller hon behärskar att bryta ner denna poesi, kanalisera den till en faktiskt upplevelse och förklara den för läsaren utifrån hur språket rent filmiskt är konstruerat.
Annars kommer jag enbart att utgå ifrån att personen ifråga har sett en lång tagning på ett träd i en film gjord någon annanstans än på den amerikanska västkusten.
6 kommentarer:
Jag vet att jag hackar på slarvfel nu, men det är väl ändå "Förvisningen" du skriver om och inte "Återkomsten" som det står i början av texten? :)
För övrigt var det intressanta reflektioner.
Mvh
Jonas Österdahl
Jonas: Tack. Åtgärdat. Hjärnsläpp.
Kan inte något liknande sägas om Tarkovskij? Hans filmer beskrivs ofta som poetiska eller vackra på ett ospecifikt sätt, utan att recensenterna går närmare in på vad Tarkovskij faktiskt velat uttrycka. Jag tror att om han hade predikat sina åsikter om religionen och fäderneslandet på ett rakare sätt skulle många av de som nu berömmer honom för hans poesi ha vänt sig bort i förskräckelse.
Håkan: Ja, ett bra exempel och ett mycket intressant föremål för debatt. Vad kan man acceptera/ vara nyfiken på tack vare ett gnistrande form/ berättarspråk? Själv tror jag inte att människan är en okritisk varelse som sväljer allehanda budskap enbart för att de är vackra, och kan förhålla sig kall och eller kritisk till även de mer oetiska inslagen. Men jag tycker att det (just därför) hör till en kritikers uppgift att försöka se dessa saker och diskutera dem, oaktat vilket formspråk de är inlindade i/ vilket form de berättas med.
Hynek har du några tips på filmer man ska försöka se på Sarajevo film festival? /Ana
Hej
Jag har inte varit på någon festival i vår, så är dåligt uppdaterad på vad från regionen som du bör se - men du ska naturligtvis fokusera på det som kommer från turkiet/balkan eftersom nästan allt intressant från regionen visas.
DAD
OČA
Section: In Focus
Vlado Škafar
är ett måste (skriver om den på bloggen tror jag)
A COMMUNIST CINEMA
CINEMA KOMUNISTO
Section: Competition Programme – Documentaries
Mila Turajlić
Mycket bra och intressant doku om den jugoslaviska filmindustrin under Tito och Titos stora filmintresse.
http://www.cinemakomunisto.com/
Du ska även se:
SILENT SOULS
OVSYANKI
googla min blogg, jag har skrivit om den här.
Egyptiska CAIRO 678 kan ju vara intressant, liksom jag tycker du ska se Lucrecia Martels filmer (om du inte sett dem förut). Hon är någon slags hedersgäst på festivalen och en av mina favoriter. Cinemateket i Sthlm visar dock hennes filmer i höst/vår, så det kanske inte är lönt om du bor här annars. Hennes svåråtkomliga kortfilmer är säkert högintressanta, tror inte de kommer visas här.
QUATTRO HONG KONG 2
THE BLACK POWER MIXTAPE 1967-1975
THE BLACK POWER MIXTAPE 1967-1975
Section: Panorama
Göran Hugo Olsson (om du inte sett den i sverige)
LOVERBOY
LOVERBOY
Section: Competition Programme – Features
Catalin Mitulescu
ELENA
ELENA
Section: Panorama
Andrei Zvyagintsev (har inte sett den , men allt annat han gjrot är ju bra)
WALK AWAY RENÉE
WALK AWAY RENÉE
Section: Panorama
Jonathan Caouette inte sett men intressant om han kan följa upp sin förra film
LE HAVRE
LE HAVRE
Section: Open Air
Aki Kaurismäki !!!!!!!!
Finns säkert mycket mycket (en doku med titeln Where has the working class gone, ser ju lovande ut) men nu måste jag springa. Ha kul!
Skicka en kommentar