fredag 17 juni 2011

Kritiker och genre

När man som kritiker sågat en film dyker det som ett brev på posten upp kritik om att "man inte förstår genren". Det handlar uteslutande om film av det slag som hamnar under beteckningen genrefilm - skräck framförallt. De anonyma kommentarerna och mejlen handlar om att man är dum i huvudet för att man inte har sett en obskyr italiensk zombierulle från 1972, eller inte identifierat filmmusikkompositören som kusin till Dario Argento.

Djävulen är alltid i detaljerna när man recenserar sådan film, och fail ligger bara en missad cameo bort.

Nördar är känsligast, kanske för att de är ängsligast, och deras enorma berg av kunskap har gjort dem oförmögna att se objektivt på avsnitt etthundraelva av någon intergalaktisk teveserie. Förlåt, men jag vet från Dylanvärlden att det är sant - att höra Bob kraxa sig igenom Like a Rolling Stone i Globen och sedan sitta med tårögda män på krogen och höra dem förklara, med salighet i rösten, att det var den största stunden i deras liv... Ja: jag förstår det subjektiva berörande och vill aldrig beröva någon passionen. Men nej: det är omöjligt att som kritiker följa en röd fnurrig tråd mellan den Like a Rolling Stone och hundra andra versioner och genom någon slags relativism säga att det är bra. Det är det inte. Det kan vara vackert, men jag kan inte utanför en diskussionsgrupp där jag sjunger gospeln sätta mig och skriva ihop en till vanliga människor kommunicerande kritik om hur det är "bra".

Och precis där hamnar Fredrik Zillens krönika på Filmnyheterna.se som dels avhandlar filmkritiker och dels betyg (vilket jag inte orkar beröra igen). Zillen undrar varför det inom musiken finns kritiker för klassisk musik och jazz, men inom filmen inte finns kritiker för olika genrer. För det första är det en sanning med modifikation: naturligtvis sker det uppdelningar, naturligtvis förs det på redaktionerna diskussioner om vem som kan bäst och är mest lämpad att skriva om en film. Men: det betyder inte att detta alltid är önskvärt att det ALLTID ska vara så att x skriver om skräck och y om romkoms. Den som snöat in på skräckfilmen är kanske inte lämpad att skriva om skräckfilmen, jämt. För att denna person helt enkelt blivit förblindad av detaljerna och inte med något sånär osuddiga glasögon kan se förbi referenserna och blinkningarna.

Och det är enklare, tycker jag, att skriva om skräckfilm ena veckan och en grekisk arthousefilm i nästa vecka, än att hoppa mellan hip hop, klassiskt och jazz. Kanske för att det är lättare att någotsånär sätta sig in i filmernas bakgrund och göra research (naturligtvis förutsatt att man har en gedigen grund i sitt filmkunnande) än det är att göra dito mellan tre så olika musikstilar (eller vad man ska kalla det). För jag tycker inte att man bör ha sett varenda skräckfilm i världen, däremot att man har gjort ordentlig research på regissören, vissa besläktade filmer och är bekant med genrekonventioner. Och främst kan känna igen en välgjord film när man ser den - och utgår ifrån sin magkänsla.

Jag har gång på annan påpekat detta i diskussioner om filmkritikens framtid - att jag inte tycker att det är en roande tanke med alltför snäva kunskapskluster som ersätter den bredare filmbevakning som finns. Ändå kan jag föreställa mig att det blir så; bloggar knutna till tidningen där skräckfilmsexperten skriver om filmen från hela världen, just för att det inte kommer att vara det snäva nationella bioutbudet man recenserar, utan har en mer uppsökande funktion. Då blir genrekunskapen en av de ingångar man kan ha för att upptäcka film i olika kanaler. Jag hoppas att man hittar balansgångar, dock.

För jag tror i slutändan att det är viktigast att man har bra kunskap om filmen som medium, är en bra researcher (det vill säga älskar att se film, och läsa på om den) och vågar dra referenser utanför filmens och genrens eget fält.

Annars kommunicerar man inte med de filmkonsumenter Zillen menar att vi vänder oss till, utan bara med ett gäng andra nördar - obönhörligen fångar i en galax långt, långt borta.

3 kommentarer:

Kim Ekberg sa...

Man kan ju också tänka att kritiken bör tala till den som är tänkt att läsa den. Skriver man [på] en skräckfilmsblogg går det förmodligen bra att snöa in sig en del, medan det i Svd kan det vara bra att bjuda in alla i diskussionen.

Men denna problematik gäller ju likväl senaste Godardfilmen som "Super 8"- det blir ingen givande text varken om skribenten är fanatisk eller ointresserad. Kritik är ju som namnet antyder menad att vara kritisk. Vad som helst kan göras intressant bara man är tillräckligt påläst om dess kontext.

Hynek Pallas sa...

Ja. Nu var dock utgångspunkten att Zillen saknade kritiker för olika genrer i bredare medier. Sedan tycker jag rent generellt att nästan all slags smal kritik, eller riktad kritik eller vad man nu ska säga, är ett väldigt slutet samtal. Och för mig är kritik mer ett samtal om ett (konst)verk, en kritisk reflektion mer än en kritik (bra eller dåligt) om du förstår vad jag menar. Det är också därför - om jag ju hade fortsatt att diskutera Zillens inlägg - jag inte alls håller med om att vi ska ha betyg och en kort sammanfattning av filmens innehåll inför en premiär: bra kritik är ett samtal man bär i huvudet när man ser film, utan att det stör, tvärtom något som berikar. Även det är "konsumentupplysning", men när jag skriver det känner jag mig som en stofil som inte hör hemma i detta entreprenörernas tidevarv eftersom allt så tydligt ska känna sitt syfte - något det långsamma eftertänksamma vidgande samtalet inte tycks få göra idag (se Zillens hån av Koskinens recension).

Tomas_Timelock sa...

Du vet ju vad du pratar om. Kunskap om genre handlar inte om kunskap om detaljer eller att ha sett alla specifika filmer. Det handlar om att han kunskap om genre-specifika element och hur filmskaparna använder dem. Analyserar du skräck så måste du ha kunskap om vad som utgör de genre specifika elementen i en skräckfilm. Inte utgå från genrespecifika elementen i en art house film.

Personligen tycker jag dock att kritikernas reaktioner (och i vissa fall okunskap) är en del av genre. Något man som filmskapare också måste ha kunskap om när man beslutar sig för att göra en film. Det går ju inte att göra en renodlad spoof på vampyrfilmer som Vampyrer Suger och tro att den ska få lika bra kritik som en art house vampyrfilm som Låt den rätte komma in.