Bastun på badhuset i Gudhjem är liten och bakom ångan
förvånansvärt internationell. Som alltid i Danmark presenterar jag mig som
tjeck först, pratar engelska och låter det svenska komma senare. Jag har gjort
det sedan Malmötiden; slipper på så vis balansgången mellan klyschor och öppet
förakt.
”Ah, jag gick på Sokol som ung” förklarar en liten fetlagd
man i femtioårsåldern med amerikansk dialekt.
”Var?” frågar jag förvånat.
Sokol var Tjeckoslovakiens version av den kroppskult som
växte fram även i Sverige kring 20-talet. En sund själ i en sund kropp, en sund
medborgare i en sund ny nation.
”New Jersey. Det fanns en stor tjeckoslovakisk grupp och
pappa tyckte det var en bra idé.”
Sokol. Det blev till samma gymnastiska massuppvisningar som
i så många andra länder, diktaturer. Jag har svårt att få ihop bilden av
leende ståtliga ynglingar i perfekta formationer med New Jersey, och tänker
bara på Nordkorea medan amerikanen mal på.
Micha är från Östberlin. Han har en senig kropp och
förklarar att han har bott här på nordöstra Bornholm från och till sedan 1989.
På senare år mest till. Han har varit kranskötare men kroppen klarar inte mer,
så nu satsar han på huvudet, förklarar han med vad som i krocken mellan det
tyska och det danska har blivit till vad som lutar åt svagt irländsk
dialekt.
Micha var som han själv säger ”färdig” 1989. 19 år, fem år
äldre än jag var den där hösten. Han hade just klivit ut ur gymnasiet när muren
föll.
Jag känner igen männen av det slaget så väl. Vad skulle de
göra?
Min kusin David är samma årskull. Hans strategi har blivit
att arbeta i hjärtat av den värsta slags kapitalism som finns i de gamla
kommunistländerna: Nattskiftet på Prags dygnetruntöppna spelhålor.
Kunderna kallar han patienter. De som dricker och spelar och dricker och spelar
och pratar med honom eftersom alla andra har flytt.
”Varför Sverige?” frågar en liten japansk man som sitter i
hörnet när den biten kommer fram. Han ser trots sitt gråa hår ut att vara kring
fyrtio men i bilen hem förklarar Flemming att han är sjuttiofem. Kenzo har
arbetat hos en av Danmarks mest kända keramiker, vunnit pengar och förlorat
dem. Jag förstår inte på Flemmings danska om det är spelande han syftar på
eller något annat. Men hans ögon lever och dansar.
Jag åker till Bornholm för att komma bort. Min bästa kompis
mamma N har köpt ett hus. Rivit ut allt innanför de tjocka murarna på en liten
kullerstensgata i Rönne och byggt nytt efter egna ritningar. När vi kommer in i
huset är hon stolt och glad över den öppna planlösningen. Jag ser fönster överallt
och inga väggar. Sex takfönster och ett i varje gavel. N pekar över soffan där
hon har bytt ut två vanliga takpannor mot pannor i glas. Det är midsommar, jag
har sovit bakom mörkläggningsgardiner och persienner med nattmask och
öronproppar i två månader, på ångestdämpande och sömntabletter. På båten
mellan Ystad och Rönne tömde jag ett imponerande och åtråvärt apotek i havet.
Det är helt vitt i huset, varje yta reflekterar perfekt och
skarpt den blå himlen och skarpare eftermiddagssolen.
Jag tänker på resebyråkatalogbilder av grekiska öar.
”Jag hatar gardiner” förklarar N.
Toppen.
Flemming kör oss till Gudhjem. Han är en rund sextioåring
och precis som jag föreställer mig en Flemming. Ordekvilibrist och allvetare.
Gymnasielärare. Skämt som haglar från höger till vänster, men utan att alltid
roa honom. När han skrattar är det länge. Det bullrar inte men det finns glädje
i skrattet. Men han skrattar aldrig åt det han själv säger. Han går i shorts
och afrikansk skjorta och blir rasande när N och hennes kompis B på kvällen
säger något om att han är söt i dem. Vi sitter ute på en klippservering högt
över en småbåtshamn, invirade i filtar för sommaren vill aldrig komma igång.
Flemming slår näven i bordet så att ett glas vin åker ut. Han har fyra
äldre systrar och jag kan tänka mig att gränsen för söthet går snabbt för den
som har varit docka.
Den blixtsnabba, och lika snabbt falnande vreden avslöjar också
varför han lever ensam.
N har samlat en imponerande bunt ensamma original omkring
sig. De kommer till huset med den öppna planlösningen på middag. Norska,
danska, svenska. En 22-årig son till någon från Nordnorge som nästan röker lika
mycket som jag gör, spelar trummor på hotell i Thailand och pratar om sina
drömmar. Jag tar ett djupt bloss till och försöker ljuga om mina. Sedan åker några av
oss till Vang för att titta på elden. De tar den långa vägen utmed kusten för
att jag ska få se solnedgången. Den är imponerande men bränner inte hål på min
hinna, lika lite som en 22-årig trummis.
Jag känner mig otacksam och får dåligt samvete.
När vi parkerar linkar B direkt åt motsatt håll för att leta
efter ett glas vin. Det är midsommardagen, S:t Hans i Danmark. Häxan har redan
brunnit upp men jag kastar ett av dina hårspännen i elden. Det satt i
plånboken, ett av de första av alla de du strödde över min säng och mitt
golv.
Jag går till det nerlagda granitbrottet. Åt ena hållet en
industrihamn som ser gammal ut och verkar ha gjutits för att tyskarna eller
kanske ryssarna skulle kunna landsätta sina tanks. Fast som Flemming säger är
ny. Jag förstår fortfarande inte om han skämtar.
Granitbrottet är nedlagt sedan fyrtio år och över den trånga
passagen in går en metallbro högt där uppe, vass taggig rostig. Den får mig att
tänka på Katla och Bröderna Lejonhjärta.
Jag förklarar mina föräldrars bakgrund och
amerikanen kvider. ”Antikommunister!” Vi är kommunister allihop här inne. Gå
ut.”
Amerikanen är Vietnamvägrare som var i Kabul på 60-talet och
aldrig återvände till New Jersey. Micha säger emot honom, säger stilla, att han
är anarkist. Inga åtbörder. Inget punk. Det stämmer med bilden, med min kusin
David. Det är en annan slags anarkism än pekfingret i väst. En ofrivillig
positionering mellan två system. De unga männen var färdiga för ett slags
system när ett annat kom och för många av dem drogs marken undan under
fötterna. När vi körde igenom Östtyskland våren 1990 var ett av de första
tecknen på den nya tiden de enorma reklamskyltarna utmed Autobahn. ”Test the
West, the West is the best” stod det på dem.
Cigarettreklamen var det enda som var rent på mils
avstånd. Till och med skogen som började några hundra meter förbi
övervakningstornen, som med jämna mellanrum fortfarande stod där som vidriga
skorstenar för att påminna om den avgrund som är Europas historia, var
smutsig, grå. Beläggning, som ull på tänderna dagen efter.
Det är beläggning och värre i Ns systers hus på vägen över
ön. Vi stannar för att lämna av något och parkerar intill en kvarn täckt av
byggnadsställningar och presenningar. Under den står systerns oförsäkrade och
oregistrerade bil. Rullatorn står nedanför trappan. N förklarar att han som
äger gården är manodepressiv och arbetar maniskt på projekten och husen ibland,
men mest är deprimerad och att alla större ombyggnationer ser ut ungefär såhär.
Jag ryser och antyder att vi kanske inte ska ta en kaffe, utan bara lämna
väskan.
Systern är långa knotiga Ns motsats. En kort tjock kvinna
med vad som bara kan beskrivas som paddögon. Det vänder sig i magen vid tanken
på att äta den söta köpta kakan hon plockar fram ur burken med bara händerna.
Till och med kakan luktar blöt hund. Det regnar utanför.
”Det regnar inte här inne” säger hon bakom ett moln av rök
från sin LA (att de billigaste vidrigaste cigaretterna döps efter städer där
man skjuter rökare är den sista protesten). Jag tar motvilligt av mig
oljerocken, signalen om att det här inte skulle bli långvarigt, och väntar
plågat på kaffet. På vägen hem kör vi genom sädesfält, skog och förbi sjöar men
jag orkar inte låtsas titta längre och skäms i alla fall för att jag drog ner
motståndet för mitt människoförakt. Inte bitter.
När jag säger att jag har barn förklarar amerikanen mer än
frågar ”jaha, du betalar?”. ”Kvinnorna får barn. Vi betalar” Det finns en i
varje bastu. Minst en som livet har placerat just där, fast för de mesta har de
ju placerat sig själva där. Jag känner hur ångesten börjar sticka i fötterna.
Amerikanen äcklar mig. Decennier utanför landets gränser och skrävlandet är
lika stort som bitterheten.
När en dansk börjar fråga hur många han betalar för vänder
jag mig mot Micha igen och försöker prata om något, vad som helst. Han berättar
om dissidenterna. Om de många som dog i cellerna i öst under påhittade
självmord. Sådant som det fortfarande inte skrivs om.
Som aldrig blev utrett. Om varför han stack, om gården med
bråte som han bor på.
Jag vill inte börja gråta i en hundragradig bastu men vet
inte vad jag ska säga för att kunna gå – det är en av de där sociala
situationerna som livet aldrig förbereder en på riktigt.
Ställer mig upp, tittar på Micha, japanen och Sokolmannen i min nakenhet, och viskar ”Don't get up gentlemen, I'm only passing through”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar