
Psykfilm-Jonas uppmärksammade mig på att Cinemateket visar Nicolas Roegs film Bad Timing från 1980 den här veckan (en visning kvar den 29/9). Jag håller den nog för Roegs bästa film - vilket i konkurrens med filmer som Don't Look Now, The Man Who Fell to Earth och Performance säger en del. Bad Timing handlar om en kärleksaffär i Wien mellan den amerikanske psykiatern Alex Linden (spelad av Art Garfunkel) och den mystiska Milena, en ung amerikanska (Theresa Russell). I takt med att Linden börjar misstänka att Milena håller sig med flera älskare växer hans svartsjuka

Musikanvändandet är överhuvudtaget skitbra, det bidrar alltid till att öka förståelsen av det vi ser i bild istället för att hamna i musikvideofällan. Tom Waits låtar har varit mer i fler filmer än han själv kan komma ihåg, men aldrig så effektivt som när Invitation to the Blues svävar över Gustav Klimts tavlor i öppningsscenen. Och scenen när paret ses igen för första gången efter uppbrottet - det lilla jazzpianoklinket och brottstyckena vi får höra ur parets tankar innan de pratar gör det till filmens känsligaste scen.
Att Roeg är notorisk bra på sexscener vet alla som har sett Don't Look Now. Men växlandet mellan en trakeotomi och en orgasmblottad hals är... tja, för mig som inte kan kolla på operationer på film annat än genom mina fingrar tillför det tveklöst en extra dimension.
Missar ni filmen på Cinemateket eller bor utanför Stockholm finns det en bra Criterionutgåva.

1 kommentar:
Det gör mig än mer övertygad om att jag måste se filmen på lördag. Don't Look Now är ju en superrulle så om den här är lika bra är det ju fantastiskt.
Skicka en kommentar