fredag 28 mars 2008

Stuff I´ve been reading


Jag är begravd under jobb, och annat, för tillfället. Därav den långa tystnaden. Här kommer i alla fall några lästips: The Believers filmnummer damp ner häromdagen. Det jag läst hittills - i synnerhet ett samtal mellan Errol Morris och Werner Herzog - är bra och intressant. (Men hur skulle ett samtal mellan de båda kunna bli tråkigt?)

Den som gillar Chuck Klosterman får sig en okej text om road movies. (Jag gillade böckerna Fargo Rock City och Sex, Drugs & Cocoa Puffs, men Killing Yourself to Live tyckte jag var bedrövlig - som om hans fotnötter plöstligt gjort revolt och ätit upp huvudtexten). En del är roadmovietrivia, annat öppnar upp för nya tankar om roadmovien som genre. Bättre är Walter Salles essä i New York Times (ursprungligen i katalogen till Thessalonikis filmfestival) som är en av utgångspunkterna för artikeln. Jag hörde Salles och Wim Wenders diskutera samma ämne i Thessaloniki, vilket med filmsnuttar gav mer liv åt ämnet.

För det är en av bristerna med texter om roadmovies -filmer som ju kan vara en ändlös räcka av saker som inte händer annat än i mycket små förändringar i bilden. Klostermans exmpel ur Old Joy är egentligen en jättebra åskådning av detta: En scen som känns annorludna från resten av filmen - som om den plötsligt stannade upp - men där karaktärerna tycks komma ut som precis desamma på andra sidan. Hur fångar man den scenens betydelse i ord (särskilt som den inte tycks ha någon drastisk inverkan på karaktärerna)?.

Som fet bonus får man en dvd med första delen av The Pervert´s Guide to Cinema, en dokumentär där Slavoj Žižek guidar till olika filmer.


Annan läsning är FLM#2. Jag har ögnat lite här och lite var i tidningen, men mest hunnit läsa sexartikeln. Och konstaterat att jag här håller med Roger Wilson. Att klippa ihop separata telefon- och emailintervjuer till ett rundabordsamtal, det blir inte ett rundabordsamtal. Men det sägs ju en hel del bra - mest av Johanna Koljonen - om de mestadels tråkiga svenska sexscenerna från i fjol. Eftersom jag lever med en person som uppbär lön för att skriva om porr och sex så hade jag gärna sett ännu mer avancerade perspektiv på (det svenska) filmsexet - men å andra sidan har FLM definitivt satt igång en diskussion. Och det är ju bra.

Gillade också Athena Farrokhzads personliga text om My Little Eye. Minns när jag recenserade filmen för vad som känns som många år sedan - och verkligen gillade den. Måste kolla någon gammal hårddisk hur det låg till och vad jag egentligen tyckte. Och doktorandkollegan Jakob Nilssons teveserietext"Motsatsen till att dö" - med utgångspunk i Soparnosslutet - känns mer väsentlig än det mesta som har skrivits i ämnet.
Man önskar verkligen att dagstidningarna började tänka som FLM och satte all rörlig bild under samma vinjett.

Ja, och så har jag satt i mig tonvis med material om svensk filmkritik, och om de svenska filmregionerna. Återkommer om detta.

Inga kommentarer: