Producenterna till episodfilmen ”Berlin, I love you” har klippt bort Ai Weiweis segment eftersom konstnären anses vara en politisk belastning inför den planerade ”Shanghai, I love you”.
Den kinesiske konstnären var den förste som filmade sin episod 2015, via länk från sin ateljé i Kina. Hans 6-årige son levde då i Berlin och filmen handlar om konstnärens saknad efter sonen. Strax därpå fick Ai Weiwei lämna Kina. Hans namn användes sedan för att locka övriga regissörer och finansiärer till "Berlin, I love you".
Av nyheten att döma är även Berlinalen insyltad, och inte på ett bra vis. (Ytterligare två kinesiska filmer drogs under märkliga omständigheter tillbaka från årets festival).
Av nyheten att döma är även Berlinalen insyltad, och inte på ett bra vis. (Ytterligare två kinesiska filmer drogs under märkliga omständigheter tillbaka från årets festival).
Allt oftare skrivs det om rädslan och eftergifterna även här i Sverige. De är säkert större än vi förmår se bortom vad svenska företag och politiker gör. Dissidenter i exil har alltid berättat om rädda landsmän som inte vågade hälsa (men som när regimer föll naturligtvis alltid hade stöttat den goda saken).
Det senare blir knappast bättre om västerländska demokratier ständigt ägnar sig åt fega eftergifter.
”Do not obey in advance. Much of the power of authoritarianism is freely given. In times like these, individuals think ahead about what a more repressive government will want, and then start to do it without being asked”
Timothy Snyder, ”On Tyranny”, 2016
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar