fredag 2 november 2007

This is not England

Alla bra filmer får sin backlash. Det är nödvändigt. Men den kritik jag har hört mot This is England har varit väldigt substanslös och Karolina Ramqvist övertygar tyvärr inte det minsta när hon blandar bort korten i dagens DN-krönika. Nej, en film är inte våldsglorifierande för att den innehåller våld. Det handlar om hur våldet skildras, och jag upplever definitivt inte att Shane Meadows närgångna skildring av den slutgiltiga misshandeln är annat än obehaglig. I synnerhet med den psykopatiska upptakten till den.

Banal? Det är lustigt att Arenas redaktör av alla personer har svårt att se de simpla men övertygande kopplingarna mellan det på ytan opolitiska skinheadgänget, den politiserade psykopaten som just klivit ur fängelset (en samhällsinstitution) och det omgivande samhället. Det finns anledning till bruket av arkivbilderna som inte bara handlar om att det är snyggt. Och det är inte så att skinsen enbart blir rasister för att det omgivande samhället blir/är det. Däremot används skinheads och andra puckon med vitmakt-ambitioner för att projicera samhällets rasism på något annat. "Det där, att bränna ner flyktingförläggningar, är rasism. Inte vår flyktingpolitik". Det såg vi goda exempel på i 90-talets början här i Sverige, och detta resonemang ger naturligtvis de rasistiska, mycket politiska, skinheadsen än mer massmedialt utrymme. Varpå det blir ännu värre.

Så går det när man blandar ihop vad regissören säger - det är bra att intervjua många innan man blir kritiker, för då lär man sig att ignorera deras åsikter - med det som faktiskt visas i filmen. Problemet med skinsen är väl naturligtvis att stilen är så jävla tilltalande, vilket Ramqvist krönik handlar om. Och det är naturligtvis ett problem när folk har svårt att se förbi ytan - vilket i många fall hände med This is England.

Det är bara att konstatera: folk kan klä sig snyggt, ha balla frisyrer - och ändå vara idioter.

- - - -

Läs istället i DN: Intervju med min kompis Henrik von Euler, alias Fnojan, alias Rigas. Han gör sig väldigt bra i intervjuer den blåblodige. Och hans nya skiva knäcker.

torsdag 1 november 2007

Höstens dejtingfilmer


Man trodde att höstens mått för filmer som står längst ner på listan för en romantisk middag-med-bio-kväll var rågat när Den fria viljan gick upp. Ni missade väl inte intervjun där regissören Matthias Glasner (som ändrade slutet så att filmen skulle bli deppigare - eftersom han ville ta livet av sig efter halva inspelningen) berättade om sin planerade trilogi:

- Den andra handlar om pedofili. Och den tredje handlar om ett våldtäktsoffer som inte blev våldtagen och en våldtäktsman som inte begått våldtäkt. Och om våldtäkt som fantasi. Men de kommer att bli mer som berättelser och inte alls så experimentella som den första.

Hurra liksom.

Och så igår såg jag då, äntligen, Cannes-vinnaren, Cristian Mungius 4 månader, 3 veckor & 2 dagar. Okej, jag skall inte påstå att filmen fick Den fria viljan att blekna. Men oj vad illa jag mådde. Upplägget är ju i sig sådär sexigt: 1987. Bukarest. Illegal abort. Tjoho.

Men det värsta är faktiskt filmens form. Kameran ligger i många scener lite lägre än vanligt, så när folk sitter ner är deras ögonlinje högt upp i bild. Och kameran har ett sätt att dra sig undan, bakåt och i sidled, när den rör sig. Som om den försökte undvika möblemanget i rummet. Det var djupt obehagligt under filmens gång eftersom det gav ett så levande intryck. Så när fotot bara var stilla - det är en del tablåer, men de är nerviga - kändes det genast registrerande; nästan som att se filmen genom en lysten blick som ville vänta ut karaktärernas känslor och reaktioner.

En scen etsade sig fast: Ni vet när en karaktär tittar på något vi vet finns där utanför bild, något äckligt. Då filmas blickriktningen på ett sätt som snabbt avslöjar om vi kommer att få se detta i bild. Oftast slappnar man beroende på detta klipp av en "okej, inget äckel den här gången"-känsla. Mungius lägger upp scenen så att vi precis skall slappna av - och drar sedan på med en lång, lång tagning på ni-vill-inte-veta-vad.

Så under natten gick 4 månader på min lilla loop i bakhuvudet. Över frukost kom jag först fram till att kameran var som de där små robotoarna i sci-fi-filmer. Ni vet, de där som följer efter den stackars hjälten som ständigt är övervakad och inte kan komma undan. Det var inte förrän jag hade duschat och klätt på mig som det slog mig vad det egentligen var:
Blicknivån hos ett barn i fem-sex-års åldern. Jag blev alldeles kall vilket alla som ser filmen förstår. Som good old Godard sa: every tracking-shot is a moral judgement. Och Paul Schrader tillade i sin utmärkta bok om transcendental filmstil: and so, for that matter, is every camera shot.

Det finns mängder av bra grejer i 4 månder i övrigt. Som gammal kommuniststatsunge kan jag inte annat än nicka igenkännande över den härliga service huvudpersonen får när hon går och skall boka hotellrum. Denna ständiga förnedring, som var en del av all kapitaltransaktion med andra människor eftersom det inte var självklart att ens kapitalet i sig räckte till att man skulle få det man behövde. Transaktionerna var den enda form av makt de flesta fick i sina kontrollerade maktlösa liv. Det enda i Prag som bestod efter 1989 var alla dessa småpåvar som fanns överallt, från snabbköpskassan till passkontrollen. Avskyvärt.
Mungius har också känsla för att fånga de olika klasskillnader som naturligtvis fanns även bakom järnridån, de olika statusmarkörer ett stadsnamn kan ingjuta - och han förmedlar dem till oss som inte vet med perfekt snörpta munnar och ögonkast.

Det här är alltså ännu en riktigt stark film den här hösten. Oerhört bra, men riktigt jävla plågsam.

onsdag 31 oktober 2007

I'm Not There - trailer 2


Okej, jag får inte lika mycket gåshud av den nya trailern som den första. Men den var å andra sidan ett under av trailerperfektion: kort, välklippt och Bob. Precis som en trailer skall vara.

Förra veckans recensioner


Ja, just det ja. Förra veckans recensioner. A Mighty Heart av Michael Winterbottom och Fatih Akins Vid himlens utkant. Jag är en sucker för Akins Mot väggen, men det här är så långt över den filmen. Egentligen skulle jag ha behövt se Vid himlens utkant två-tre gånger för att kunna göra den någon slags rättvisa i text. Filmen drabbade på så många plan samtidigt: en känslomässig spark i solarplexus som satte igång hjärnarbetet. Eller tvärtom, ett slag i huvudet som direkt satte alla synapser i brand och kopplade rätt ner i maggropen. Efteråt var jag helt tom men ville bara sitta uppe och skriva hela natten.

I slutändan blev det en av de svårare recensioner jag har skrivit.

I sådana här stunder blir det också övertydligt vilka problem det finns med betyg: Är A Mighty Heart värd fem prickar? Absolut. Winterbottom är skicklig, han låter Angelina Jolie spela nav i en intressant berättelse med flera bottnar och han filmar det snyggt. Det hade kunnat sluta så fruktansvärt sliskigt, nedsättande och exploativt. Såhär ett par veckor efter att jag såg filmen är det Winterbottom sätt att skildra Karachi som står ut snarare än Jolie, men det är ju bara ett bevis på att finns mycket starkt material i den.

Men är A Mighty Heart ens jämförbar med, i samma liga som, Vid himlens utkant? Nej, trots att jag tycker att den första är en riktigt bra film så är den senare omöjlig att placera på en betygskala.

Jag för övrigt en kommentar från någon som kände sig gammal över att jag tvunget skulle presentera Hanna Schygulla för läsarna i min recension. (Se - nu länkar jag inte hennes namn eftersom alla vet vem hon är...) Sorry, men jag tror faktiskt inte längre att hon är en självklar referens för alla/majoriteten av biobesökarna. Om hon någonsin varit det.
Även om jag önskar att det vore annorlunda.

måndag 29 oktober 2007

Wholpinville

Från kortfilmfestival till kortfilmtidskrift - här kommer ett underbart litet pressutskick jag fick.

The first ever L.A. screening of Wholphin will be taking place onTuesday, November 27th at the Silent Movie Theatre. The screening will likely involve short films and live entertainment from drunk bees, bioluminescent squirt guns, super-slo-motion tongues, a crying competition, and if we're lucky, a never-before-seen short film by Paul Thomas Anderson starring Elliot Smith as a Rastafarian basketball player with a cameo by Bette Midler. Beats SARS.

För den som inte känner till dvdmagasinet Wholpin.

lördag 20 oktober 2007

Sebastian Blanck - Timothy Greenfield-Sanders


Min kompis Sebastian Blanck ställer ut på Galleri Wetterling i Stockholm. Hans tavlor och teckningar (som gör sig bättre på riktigt än på bild sen han började med cut out- och collagetekniker) känns som stillbilder ur mumblecorefilmer. Samma förmåga att ta snapshots av undflyende stunder i relationer. Eller bara snapshots, kanske.

Han är en duktig musiker också och hans debut-EP är fin folkrock inspelad med bland andra medlemmar från Black Dice. Sebastian med gäster spelar på Pianos på Lower East Side flera gånger i november för den som befinner sig i New York.

Utställningen pågår fram till den 22:a november, sedan tar Sebastians svärfar, fotografen och regissören Timothy Greenfield-Sanders över på Wetterling den 24:2 med en fotoutställning. Det är bilder på amerikanska Irakveteraner som blivit skadade i strid och förlorat ett ben, en arm eller synen. Fotona är tagna i samband med inspelningen av en dokumentärserie för HBO vid namn Alive day memories - home from Iraq, med James Gandolfini som intervjuare.

Uppsala kortfilmfestival

På måndag börjar Uppsalas kortfilmfestival för 26:e gången. Jag sitter i juryn och skall alltså se massor med kortfilm. Det skall bli skoj, inte minst som jag växte upp i den gamla studentstaden och sällan åker dit. Rapport kommer.