onsdag 31 december 2008

Tvåtusenåtta-Tvåtusennio


Egentligen orkar jag inte fler årsbästalistor. Men både Per och Emma hade gjort så fina sammanfattningar att jag kände mig inspirerad. Jag skulle kunna vrida och vända på årets bästa hit och dit, men slänger upp det urval jag gjorde till SvDs årsbästa.

Det ser ut såhär:

Utländska

I’m Not There
Fjärilen i glaskupan
There Will be blood
Couscous
Mellan väggarna

(Jag grämer mig att jag glömde att Paranoid park kom i år. Det är en av årets bästa filmer, lätt.)

Svenska

De ofrivilliga
H:r Landshövding
Maggie vaknar på balkongen
Låt den rätte komma in
PingPongKingen

Direkt till dvd

Water Lilies/ Naissance Des Pieuvres
(Import dvd)
Regi: Céline Sciamma

White Dog
Regi: Samuel Fuller
(Criterion)

XXY
Regi: Lucia Puenzo
(Import)

Three Burials of Melquiades Estrada (som fick en väldigt sen svensk distribution i år)
Regi: Tommy Lee Jones

Deep Red
Regi: Dario Argento

Förhoppningar inför 2009: Mer kompromisslöshet, särskilt i svensk film.

Jag vill att filmer skall kännas som den gamla gospelpassagen "No More Water, The Fire Next Time!". Revolutionärna, helt enkelt. Det innebär inte (inte alltid) filmer som är bra i varje enskild detalj, men det innebär filmer som överraskar och som kör över en, och det mer känslomässigt än intellektuellt (även om det senare ofta följer det första).

I år har det kommit två filmer som jag placerar i den kategorin: There will be blood och Maggie vaknar på balkongen.

Mer sådant nästa år.


1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har nominerat din blogg till den här fina utmärkelsen ”Este Blog Investe E Acredita Na Proximidade!”. Vet inte vem som startade den men den som gjorde det gjorde något väldigt bra tycker jag. Så ta emot din nominering och låt den gå vidare. http://marianova.com/users/annikamarusarz/blog/jag-har-fatt-en-utmarkelse