tisdag 22 september 2009

Ruben på teater

Om ni vill veta varför jag klipper och klistrar pressreleaser, se det förra inlägget. Men hade jag haft tid så lovar jag att jag hade gjort som en riktigt nöjesjournalist och skrivit om utskicket så att det såg ut som om jag hade intervjuat Ruben Östlund själv.

Men det här var för intressant för att undanhålla er. Nästan så att man kan tänka sig att tillbringa någon dag i Göteborg utan att gå på filmfestival.

»NY FILM AV RUBEN ÖSTLUND INLEDER BACKA TEATERS GANGS OF GOTHENBURG

Backa Teater har knutit till sig ett antal intressanta personer som samlat in material och varit medskapande i uppsättningen ”Gangs of Gothenburg”, däribland Oscars-aktuella filmregissören Ruben Östlund.

Östlunds nya film ”Händelse vid bank” har premiär på Backa Teater i samband med urpremiären av Gangs of Gothenburg den 26 september.

- Samarbetet med Backa Teater uppstod i att jag hade en idé som passade in i projektet. Filmen "Händelse vid bank" är ett fristående verk, men förhåller sig tematiskt till samma frågeställningar som föreställningen, säger Ruben Östlund.

I filmen skildras ett detaljerat och humoristiskt händelseförlopp där två personer utför ett misslyckat bankrån – ett sceneri som utspelar sig i en enda tagning och med över 96 personer och professionella skådespelare minutiöst koreograferade framför kameran. ”Händelse vid bank” är ett betraktande i realtid och en studie i hur vi som människor agerar och reagerar på det oväntade.

Utgångspunkten är en autentisk händelse som Ruben Östlund och filmproducenten Erik Hemmendorff bevittnade på väg till ett möte – ett misslyckat rån utanför NK i Stockholm. Ruben Östlund berättar:

- Innan den där vårdagen 2006 så hade jag aldrig sett ett rånförsök tidigare i mitt liv. Ändå hade jag, någonstans i ryggmärgen, en tydlig uppfattning om hur ett sådant går till. Den uppfattningen byggde i stor utsträckning på de rörliga bilder av rån som jag stött på i film och på TV. Tillsammans hade de skapat en referens hos mig som stämde väldigt dåligt med det som utspelade sig där på andra sidan gatan. Verkligheten tedde sig absurd och surrealistisk. Overklig.

Filmen är också ett test av en ny teknik där Plattform Produktion bryter ny mark. Metoden är en utveckling av Östlunds bildspråk med fast kamera och långa, välplanerade realtidsscener. Tack vare den höga upplösningen i den nya digitala videotekniken kan man förflytta sig i bilden i efterhand. Då kan man också omärkbart klippa i sceneriet och mellan tagningar utan att förlora känslan av just realtid och autenticitet. Denna kontroll över bilden, ljudbilden och de skeenden som utspelas däri ger en ny, tidigare outnyttjad konstnärlig frihet.«

Inga kommentarer: