måndag 17 december 2018

European Film Awards i Sevilla


Det årliga filmpriset som Europeiska filmakademin delar ut turnerade i helgen till Sevilla. Nästan 20 grader varmt, Game of Thrones-kulisser och ett riff-raff av europeiska filmkändisar. Och särskilt roligt förstås att min vän och kollega Jane Magnusson plockade hem priset för bästa dokumentär med Ingmar Bergman - Ett år, ett liv.

Det stod mycket mellan Pawel Pawlikowskis Cold War (min recension) och Ali Abbasis Gräns (min recension). Utsökta filmer som jag är förtjust i.

EFA kan vara rätt mycket stora, trötta ord om hur fantastisk europeisk film är. I år var där istället bara en tunn hinna som hindrade hysterin över Brexit och kriserna att titta fram på riktigt. Kanske var det också därför som just Cold War – som ju handlar om historiens totalitära spöken – blev en så massiv vinnare.

Min rapport för GP Kultur

»För några år sedan räknade experter ut att det har gjorts 153 operor som utspelar sig i eller har inspirerats av Sevilla. Det är nästan samma antal som filminspelningarna den andalusiska huvudstaden huserar årligen. Det var således en passande kuliss som den Europeiska filmakademin (EFA) i lördags intog för att dela ut 2018 års ”europeiska Oscars”.« 

Inga kommentarer: