onsdag 13 februari 2008

William Klein-box på Eclipse


Stumfilms-Ozu och Lubitch-musikaler i all ära, men Eclipse kommande William Klein-box är nog mer min gata. Jag såg en fotoutställning av Klein på Thessalonikis filmfestival, där det även visades ett retrospektiv med hans filmer. Jag har bara sett hans dokumentärfilmer, och boxen innehåller som titeln antyder fiktion.

Sär här skrev jag om Kleins mest kända film då:


William Klein, regissör och konstnär, var på plats med en utställning och ett retrospektiv. Jag såg hans dokumentär Muhammed Ali: The Greatest. Jag är ingen boxningsfan, men gillar boxningsfilmer för energin som fångas på filmremsan. Klein har satt ihop en mer impressionistisk än helt klargörande dokumentär om Alis karriär (filmen börjar 1964 och slutar 1974, med "Rumble in the jungle"-matchen i Zaire). Kleins dokumentär är högenergi i ett litet skal: klippningen är fantastiskt, och när Klein intervjuar någon som tycks ha stått still lite för mycket klipper han mellan olika perspektiv ungefär som om han stod och jabbade på honom i en ring. Underbart.


2 kommentarer:

Martin Degrell sa...

Ja, visst är det en rolig utgåva! Av de filmer som ingår i boxen har jag bara sett Mr. Freedom, och den rekommenderas, med viss reservation. Det är en tidstypiskt trubbig kritik av USA och kapitalismen, fylld av bisarr scenografi och ambitiös kostymering som hade förtjänat en större budget, men den är ändå sevärd på något underligt sätt. Titelns Mr. Freedom är en amerikansk superhjälte/agent, baserad i Paris, varifrån han bekämpar kommunism, super, mördar, misshandlar och våldtar sådär lite som han vill.

Hynek Pallas sa...

Tack för tipset. Jag såg postern till Mr freedom i Thessaloniki, och blev väldigt sugen. Lägger upp den i all sin skönhet.