söndag 17 oktober 2010

Gruvarbetaräss

Eftersom det enda som tycks fungera på SJ numera är internet så kan jag åtminstone använda min kraftiga försening på vägen mot skogens mörka hjärta till ett litet tips. Apropå gruvarbetarna (händer det verkligen inget annat i världen?) skriver Per Gudmundson idag på SvD:s ledarsida om Billy Wilders film Ace in the Hole från 1951.

Här är en lite mer utförlig text om filmen (och samtidens bemötande) som jag skrev på bloggen för tre år sedan. Dags att se om kanske - minns den hur som helst som förträfflig.

- -- -- - -- - -- --- -- - -- - - - - - -

Förresten: insikten att jag skrev det inlägget för så länge sedan och att den här bloggen nu har ungefär tre och ett halvt år på nacken känns... märklig.

Vad är den: Ett rent textarkiv? En parallell, professionell »Hynek« (jag skriver ju i praktiken inget personligt)?

Så mycket som jag faktiskt inte ens minns ryms och länkas här inne. Skulle jag få en bättre bild av mig själv och min utveckling som kritiker om jag satte mig ner och gick igenom allt? Eller inte - är inte utveckling också att faktiskt glömma en del, och när man återupptäcker det se det med nya ögon och först då minnas bättre vad man en gång sade, tyckte, kände och upplevde? Skoj i alla fall - måste se om jag har någon film att tipsa mig själv om här inne.
Tack SJ.

Inga kommentarer: