tisdag 26 oktober 2010

Kort om Uppsala

För första gången på många år kommer jag inte att hinna sätta min fot på Uppsalas kortfilmfestival som började igår och avslutas den 31 oktober.

Det är synd. Inte bara för att jag alltid har väldigt roligt under de tillfällena i min gamla hemstad - jag spelade i ett par år skivor på slutfesten, vilket väl bidrog - utan för att den suveräna organisationen bakom festivalen alltid skapar ett ypperligt program. I år rekommenderar jag särskilt Adrian Sitarus film The Cage. Sitaru modererade jag ett samtal med i fjol, och jag älskar hans kortfilm Valuri.

The Cage är bra, och det har regnat priser över filmen vars innehåll både till berättelse och form kan läsas som en metafor för tillvaron som ett fängelse.

Av det svenska rekommenderar jag Mikael Bundsens Något börjar, något tar slut och Elisabeth Marjanović Cronvalls Inte panik. Bägge filmer som Anders Annikas fyndigt påpekar behandlar kvartlivskrisen.

Se även Joanna Rubin Drangers Fröken Märkvärdig och karriären - åh vad jag skulle vilja se Drangers »Arg«-, »Ledsen«- och »Glad«-böcker filmatiserade (eller åtminstone i nytryck...) - Marius Dybwad Brandruds snowboardfilm 1987-1993, Jonas Selberg Augustséns Höstmannen, Ruben Östlunds Guldbjörnsvinnare Händelse vid bank och My Sandströms Nudisten. Av de filmer som jag inte har sett är jag mest nyfiken på Sonia Hedstrands Inte en av dem.

2 kommentarer:

Johan sa...

Vilken dag visas Händelse vid bank? Finner ingen info om den på hemsidan.

Hynek Pallas sa...

Du går in på Svensk kortfilm 3, och så har du visningstiderna (för hela det paketet) högst upp på sidan