torsdag 11 oktober 2007

Dexter in the Dark


Den här veckan sitter jag i nagelbitarspänd väntan på det tredje avsnittet av Dexter, säsong 2. Uppbyggnaden i de två första avsnitten var grym, och undrade man tidigare hur seriens nerv skulle kunna hållas lika spänd som i den första säsongen (vilket jag gjorde halva sommaren, tills förhandsavsnitten dök upp) - så kan jag lugna och säga att det har all potential att bli ännu bättre.

När jag nyss kollade efter en film på Play snubblade jag dessutom, till glädje för alla oss som är besatta av denna dubbelnatur, över författaren Jeff Lindsays tredje bok om Dexter Morgan, Dexter in the Dark. Tro mig, jag fick anstränga mig hårt för att inte läsa den fylliga innehållsbeskrivningen.

Men i alla fall: hallelujah, jag är så glad att det finns mer material att ösa ur till denna fantastiska serie. Förutom att det är härligt att den utspelar sig i Miami, och staden går rätt igenom rutan i all sin fuktighet, så är det väldigt mycket Michael C Halls förtjänst. Han har gjort rollen till sin från dag ett: jag vaknade med ett ryck ett par avsnitt in i serien och insåg att jag inte en enda gång hade tänkt på David Fisher. Inte en gång. Och detta trots att man hade känt David så länge innan.

Kan det ha att göra med att Six Feet Under avslutades så definitivt? Eller för att serien höll på så länge att man blev glad att få gå vidare? Och - tiomiljonersfrågan - jag undrar hur James Gandolfini en dag kommer att framstå i samma sits, förutsatt att han väljer att gå in i en tv-serie igen och verkligen gå på djupet i en karaktär, som Hall gör här?

3 kommentarer:

katafon sa...

Yo Hynek!

Nu har jag varit sådär usel på att höra av mig igen. Sorry. Hoppas allt är bra och allt sånt där.

Alltnog, visst väntar man på mer Dexter! Även om... har du läst Lindsays böcker? Jag läste den första och, njae. För en gångs skull är faktiskt anpassningen mycket bättre än originalet. Det var hursomhelst en intervju med Lindsay på CNN.com för ett tag sen, spoilerfri, som är rätt intressant: http://m.cnn.com/cnn/archive/archive/detail/12946/full

Alles gute!

/Björn W

Hynek Pallas sa...

Hej. Kul att höra av dig här. Jag har ljudbokslyssnat lite på dem och håller med dig om att serien är avsevärt mycket bättre. Tack för intervjutipset!

Martin Rinman sa...

Nu kanske du vet om det, men den tredje boken ska inte vara någon höjdare har jag läst på amazon och av alla som läst den. Den är HELT annorlunda än dom två första böckerna, så det verkar som alla som läst den hoppas på att dom inte följer den i säsong 3. Dom följde iof inte bok 2 så mycket heller i säsong 2. Men aja, Dexter ftw!