lördag 1 december 2007

flm


Den nya filmkulturtidskriften flm ser verkligen väldigt bra ut. Jag har inte hunnit göra så mycket mer än bläddra i den, men kan direkt konstatera att tidningen fyller ett stort tomrum i svensk filmmedia. Eftersom jag är särskilt intresserad av hur film påverkar samhället så är Jonas Holmbergs artikel Opinionsbilder - om "den rörliga bildens realpolitiska roll" - samt enkäten där politiker och opinionsbildare svarar på frågor om hur filmen påverkat dem ren mumma. Bra också att Charles Burnetts underbara film Killer of Sheep uppmärksammas. (Kan för övrigt meddela att New Yorker films precis släppt filmen på dvd).

Dessutom har redaktionen skapat en riktigt estetisk produkt: bilder över hela uppslag är alltid snygga. Man får nog konstatera att Sverige äntligen har fått åtminstone en vettig filmtidskrift med en hållbar grundidé.

Som ett litet ps skall jag skriva att det är synnerligen glädjandet att flm tar upp Gunvor Nelsons filmer som visades på Moderna museet under hösten, och därmed direkt etablerar att de är en filmtidskrift som omfattar rörlig bild oavsett visningsfönster. Jag har just skrivit ett längre diskussionsinlägg på filmkritikerförbundets mailinglista och tagit upp filmkritikerns framtidsroll. Jag skrev bland annat såhär:

"Frågan om förändrade visningsfönster och vad filmen betyder/är i dem är nu inget nytt. Under hösten har vi haft ett intressant exempel här i Stockholm, som mig veterligen ingen filmkritiker diskuterat. Gunvor Nelson, en internationellt känd svensk regissör, visas på Moderna museet. Filmerna kontextualiseras med visningar av andra avantgardefilmare som Jonas Mekas, och föreläsare som är kunniga på området (t ex filmprofessor/filmkritiker Astrid Söderberg Widding). Men det är mediernas konstkritiker som recenserar. Det enda som skiljer är egentligen visningsfönstret. Sextiotalets avantgardfilmer gjordes dock för arthousebiografer och det var först senare som dessa filmare ”blev” konstnärer och museerna ”blev” biografer. Det är bara ett exempel på hur filmkritikerns kompetensområde är kringskuret och pushat mot marknadens nöjesfält."

4 kommentarer:

Jacob sa...

tack, vad roligt! Hoppas att du ska gilla vad du upptäcker efter en närmare granskning också!

Hynek Pallas sa...

Det är mycket som är bra. Koskinen, självfallet. Småtexterna i början. Din Arn-text har jag ännu bara gjort nedslag i, men jag gillar resonemanget. Min favorit är dock Charlottes text - jag sysselsätter mig mycket med länders historiska minne, i synnerhet hur fd diktaturer behandlar sin historia i film, och tysktexten var inspirerande och intressant. Har ännu inte läst Diortexten men min flickvän som är mer insatt nickade mycket gillande när hon läste den.

Lisa sa...

Synd att jag inte hann skriva min artikel för den är fin! Men hurru: uppdatera din länk. Vi har flyttat hit: http://taffel.se

Hynek Pallas sa...

Lisa: Fixat! Det hade jag glömt, trots att jag besökt er nya utmärkta sajt. Och ser mycket fram emot att läsa filmtexter av dig.