söndag 30 december 2007

This is 2007


Passande rubrik på årets bästa filmer enligt oss på SvDs filmredaktion. Förut publicerade tidningen även våra personliga listor, men det gör vi inte längre. Här är i alla fall min.

1 4 månader, 3 veckor och 2 dagar
2 Vid himlens utkant

3 Herr Lazarescus död

4 This is England
5 The Queen

6 Zodiac

7 Half Nelson

8 Pans Labyrint

9 Direktören för det hele

10 Red Road

Jag hade ett sjå med min topp personliga topp fyra, det är på olika vis starka filmer som jag helt inte hade velat rangordna inbördes. 4 månader... "vinner" på direkthet.

Svds svenska lista ser ut så här. Min:

1 Du levande
2 Darling
3 Ciao Bella

4 Hata Göteborg
5 Det svider i hjärtat


Kul att överhuvudtaget kunna lista fem svenska filmer, i synnerhet som jag lyckades med konststycket utan att behöva inkludera årets magplask - Josef Fares överskattade film Leo. Det är en studie i hur man låter ett riktigt bra upplägg - hur handskas män med förlust och övergrepp, och hur reagerar deras manliga vänner - rinna genom fingrarna i bild och landa i en unken sensmoral om att hämnd är fel... Om man inte är tillräckligt stark för att hämnas, vill säga.

Du levande skulle däremot platsa om jag gjorde enbart en "internationell" lista. Att som Charlotte på (utmärkta och intressanta) bloggen Kamferdroppar hävda att det "saknas, utöver bildspråkets konsekvens, en tydlig linje och enhetlighet i uttryck samt budskap", är ett påstående man enligt mig bara kan göra om man lämnar filmen innan dess slutscen, som - ja, det är i mitt tycke så enkelt och därför också så bra - "gör"hela filmen.

Vi på SvD listade också en del dvd:er som kom i år, diverse direkt-till-dvd och gamla filmer som släpptes på dvd för första gången i år. Mitt ena bidrag är František Vláčils utsökta Marketa Lazarová från 1967.

Årets sämsta film? Det får nog bli Spinning Into Butter som jag såg i Montreal. Vad Sarah Jessica Parker gör i den uselt filmade, amerikanskt etnicitetsnervösa filmen är oförståeligt. Hon borde ha flooz nog att klara sig, men det är säkert någon missriktad liberal Hollywoodidé som ligger bakom.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ska vara "Herr Lazarescus död", eller hur?

Hynek Pallas sa...

Naturligtvis. Tack. Någon slags kristofreudiansk felskrivning ;-) Utmärkt film hur som helst.

Charlotte W sa...

Jag var säkert orättvis mot Du levande eftersom jag blir så irriterad på det allmänna knäfallet inför herr Andersson. Men jag tror inte slutet gör nån större skillnad för min del, ärligt talat. Jag menar, ja okej, vi ska ta tillvara det vi har osv...men är det inte herr Andersson själv som sitter bakom spakarna däruppe? Är han i färd med att destruera sin egen dystra skapelse? Men varför, & varför ska jag bry mig, liksom?
Man vafan, det är väl tur att vi ser det på olika sätt & tycker olika, hur trist vore det inte annars osv osv bla bla...Gott nytt år på dig! :-D

Hynek Pallas sa...

Det är alltid trist med utbrett knäfall, det håller jag med om.
Anledningen till att jag bryr mig om att Andersson destruerar sin egen dystra skapelse är att hans skapelse i mina ögon är en skev spegelbild av det samhälle han ser omkring sig. Och det är, enligt mig, en välgjord spegelbild som är intressant att se på.
Men som sagt, det är tur att man tycker olika - det är som sagt inte roligt när alla knäfaller, eller tvärtom, och tycker lika. Gott nytt på dig med.