fredag 14 december 2007

SFs monopol

Någon som sa "monopol"?

(Notera för övrigt det som inte nämns i pressmeddelandet - Sonets distribution, som det senaste året hade blivit allt mer "indie" med titlar som Inland Empire, läggs ner. Det är väl bara att gratulera Non Stop och övriga distributörer till en öppnare köpmarknad, och som kritiker och publik hoppas jag att dessa bolag förmår ta in ett brett uttbud filmer.)


"AB Svensk Filmindustri startar nytt produktionsbolag med Peter Possne som VD

AB Svensk Filmindustri (SF) har förvärvat filmrättigheterna i Sonet Film AB och varumärket ”Sonet Film” av Modern Times Group (MTG). SF har samtidigt anställt Peter Possne som VD för ett nytt produktionsbolag som under varumärket ”Sonet Film” har som mål att producera 2-3 svenska filmer per år. Produktionerna ska kännetecknas av hög kvalitet och intressera många. Flera filmer är redan under utveckling, bland andra Jägarna 2 och en filmatisering av Kerstin Thorwalls bok ”Att skjuta arbetare”. Utöver dessa utvecklar Possne och Kay Pollak idéer kring Pollaks nya film efter succén med Så som i himmelen.

Peter Possne var en av grundarna av Sonet Film AB 1984 och har sedan starten varit företagets VD.

Sonet Film ska verka oberoende av SF:s produktionsavdelning. SF har en mycket aktiv produktionsavdelning som just nu färdigställer de två filmerna om Arn, baserade på Jan Guillous romaner, samt filmatiseringen av Jujja Wieslanders Mamma Mu. Utöver detta är SF bland annat samproducent i Colin Nutleys kommande film Angel och GF Studios Rallybrudar.

”Sonet Film har under ledning av Peter Possne under en lång rad av år visat sig ha en exceptionell förmåga att knyta till sig och utveckla spännande filmprojekt. Det är viktigt och en ambition att Possne i det nya bolaget fortsätter att utveckla Sonets profil. Utöver produktion av svenska långfilmer kommer Possne som tidigare fortsätta med att jobba nära andra aktörer inom den svenska filmbranschen.

Genom det nya produktionsbolaget breddar vi vårt engagemang i svensk filmproduktion och jag är övertygad om att vi därmed kommer att skapa ännu fler spännande och betydelsefulla filmer under de närmaste åren”, - säger Rasmus Ramstad , VD för SF.

”Det här är en drömuppgift för mig. Det känns oerhört stimulerande att SF erbjuder mig möjligheten att starta och driva ett nytt produktionsbolag under namnet Sonet Film. Jag kan fortsätta att fullt ut kunna koncentrera mig på att vara delaktig i att skapa ett starkt innehåll i svensk film och vidareutveckla mina kontakter i filmbranschen. SF har en lång och väl utvecklad tradition av filmproduktion och en mycket proffsig organisation för filmdistribution som det känns väldigt spännande att få jobba tillsammans med. Jag är övertygad om att Sonet Film kommer att vara en ny spännande och dynamisk kraft inom den svenska filmbranschen”, - Peter Possne, VD för Sonet Film."

2 kommentarer:

Jacob sa...

Det var jag! Som sa monopol alltså, alldeles nyss vid frukostbordet.

Martin Degrell sa...

Konstigaste kommentaren?

"Maktkoncentrationen inom filmbranschen ökar, men Svenska Filminstitutets vd Cissi Elwin är ändå övervägande positiv till affären.

- Jag är glad att någon vill satsa på svensk film."

(DN)