onsdag 5 december 2007

Jean-Luc le Bandit


Det här hade i alla fall jag missat. Vet inte om det är känt sedan tidigare, men Jean-Luc Godard stal alltså pengar för att finansiera sina filmer, och gav dessutom bort cash till compadres som Jacques Rivette. Way to go Lucky!

Vem vet, kanske blir detta den svenska filmmodellen när den blåa kulturpolitiken tillsammans med ett kraschat filmavtal ödelägger det forna svenska filmlandskapet?


Ps. Förresten - ursäkta den relativa inaktiviteten här på sidan. Jag jobbar frenetiskt på en bunt längre artiklar, och jag har följt en del bio- och kvalitetsfilmsdebatter som jag har åsikter om. Så det blir julläsning i massor, promise.
Till dess kan ni ju skaffa Criterions maffiga utgåva av Breathless och hedra Jean-Luc the Gambler.

1 kommentar:

Kajanus sa...

Åh, vilken fantastisk utgåva. I need it! :D
Jag har den ju bara i en Goddard-box. Det räcker ju inte.

Dessutom behöver jag en poster. Hmm. Any idea?

Jag kom på en sak: Jag skulle vilja ha en specialdesignad poster med tre ansikten: Yves Montant, Jean-Paul Belmondo och Serge Gainsbourg.
Dream on, huh? =)