Jag är ju part i målet, men ett toppenkapitel. Tack för det.
"Sammanhang" är ett nyckelord för att förklara varför vi inte ser snabbare branschförändringar, bl.a. med tanke på kortfilmens oförmåga att generera stålars.
Onekligen är du part i målet, men tack. Ja. Jag funderar rätt mycket på det där, hur kortfilmen (filmare) ska möta framtiden - för den har ju verkligen sådana möjligheter.
Jag tycker ju verkligen att det är bra med ett filmstöd, men om det är något jag skulle banka i huvudet på unga regissörer så är det att tänka bortom den boxen redan från början.
Dels för att jag inte tror att det svenska filmstödet som det ser ut idag har så många år kvar, dels för att en orsak till oförmågan (att generera pengar) hänger samman med att folk inte tänker nytt.
Att prata kombon stora företag och filmer är vanskligt, särskilt i Sverige. Och gränsen till reklamfilm är hårfin. Och visst är det lättare att vara Spike Jonze och samarbeta med Absolut Vodka, eftersom blotta namnet ger AV reklam och därmed SJ kreativ frihet
(http://www.imheremovie.com/)
Samtidigt behöver företag kreativ reklam som inte kommer från de stupida reklamfirmor vi har här i landet, och de behöver nytänkande. Det är ett sätt att våga. Andra är naturligtvis de möjligheter som finns i form av att bygga appar med kvalitetsfilm. Osv Osv.
"Sammanhang" är helt enkelt också något som ändras, och som vi själva kan vara med om att uppfinna och förändra.
"Hyperintressant" om Centraleuropas historia och nutid säger recensionerna - och det är korrekt. Min senaste bok, publicerad på Kaunitz-Olsson 2023, är historien om två mord. Och en reportageresa genom Slovakien som förklarar den alltför ofta mörka utvecklingen i dagens Centraleuropa.
Frilansande journalist och kritiker som har haft uppdrag för bland andra Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter. Idag främst i spalterna på Expressen Kultur och GP Kultur där jag är filmkritiker. Har varit redaktör för Bergmans Video i SVT, regissör för långfilmsdokumentären Trespassing Bergman. Fil dr i filmvetenskap vid Stockholms universitet, disputerade hösten 2011 med avhandlingen "Vithet i svensk spelfilm 1989-2010" (Filmkonst, 2011). För mer bokproduktion, se nedan.
Grönsakshandlaren : nation, rasism, revolution och rättighetsutmaningar. Publicerad 2021 (Atlas)
Camera Futura
Camera Futura : när filmen föreställde sig framtiden, publicerad 2021 /Timbro)
Ex: Migrationsmemoar 1977 - 2018
Kritikerrosad essäsamling om migration, integration, språk, Sverige och Europa
Oanpassbara medborgare : historien om förföljelsen av de tjeckiska romerna
Romernas historia i Tjeckoslovakien är en berättelse om hur rasismen går som röd tråd genom ett sekel av nazism, kommunism och nationalistisk demokrati. En ovärderlig bok för den som vill förstå xenofobins rötter och mekanismer i Centraleuropa.
Bergman's Video
Redaktör, upphovsman och reporter på tv-serien Bergmans Video (SVT höst 2012) regissör för långfilmsversionen (vår 2013). Med Jane Magnusson & Fatima Varhos
2 kommentarer:
Jag är ju part i målet, men ett toppenkapitel. Tack för det.
"Sammanhang" är ett nyckelord för att förklara varför vi inte ser snabbare branschförändringar, bl.a. med tanke på kortfilmens oförmåga att generera stålars.
Onekligen är du part i målet, men tack. Ja. Jag funderar rätt mycket på det där, hur kortfilmen (filmare) ska möta framtiden - för den har ju verkligen sådana möjligheter.
Jag tycker ju verkligen att det är bra med ett filmstöd, men om det är något jag skulle banka i huvudet på unga regissörer så är det att tänka bortom den boxen redan från början.
Dels för att jag inte tror att det svenska filmstödet som det ser ut idag har så många år kvar, dels för att en orsak till oförmågan (att generera pengar) hänger samman med att folk inte tänker nytt.
Att prata kombon stora företag och filmer är vanskligt, särskilt i Sverige. Och gränsen till reklamfilm är hårfin. Och visst är det lättare att vara Spike Jonze och samarbeta med Absolut Vodka, eftersom blotta namnet ger AV reklam och därmed SJ kreativ frihet
(http://www.imheremovie.com/)
Samtidigt behöver företag kreativ reklam som inte kommer från de stupida reklamfirmor vi har här i landet, och de behöver nytänkande. Det är ett sätt att våga. Andra är naturligtvis de möjligheter som finns i form av att bygga appar med kvalitetsfilm. Osv Osv.
"Sammanhang" är helt enkelt också något som ändras, och som vi själva kan vara med om att uppfinna och förändra.
Skicka en kommentar