Apropå den så omtalade svårigheten att tjäna pengar på film på nätet, så påpekade S häromdagen retoriskt det självklara: Vad hade hänt om Johannes Nyholms Las Palmas-trailer - i skrivande stund 6 188 846 träffar sedan den lades upp den 14e februari - hade haft en omdirigeringslänk för säg tio kronor klicken, till filmen i sin helhet?
Om tio procent av trailertittarna hade klickat sig vidare så hade Nyholm haft en långfilmbudget klar - på en månad.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
5 kommentarer:
Istället är det Youtube som håvar in annonsstålars... Men vi får skylla oss själva som inte skapat egna distributionsvägar. Filmbolagen är helt uppenbart oförmögna.
Ja, det var det jag tänkte - att det hade varit ett så ypperligt tillfälle att peka på att det fungerar.
Men: om man nu ser Youtube som en enormt bra marknadsföringskanal, med tanke på det potentiella (och i det här fallet högst konkreta) genomslaget, så är det ju toppen om de drar in sina annonspengar. Bara man själv är klyftig nog att sköta resten via sin länk.
Jo, fast då hade det väl tagit en kvart så hade någon lagt upp filmen i sin helhet på tuben, för gratis strömning.
Men det utesluter inte att tio procent skulle kunna trycka på en donate-länk till filmen i sin helhet, eller hur? (Dessutom, på tuben skulle den ju kunna tas bort igen). Vi väljer inte automatiskt gratis, vilket tycks vara antagandet hela tiden - tvärtom lägger vi pengar på rätt mycket. och många kan nog tänka sig att lägga tio kronor för en film vi vill se i sin helhet/ gillar när vi har sett den. Det hela handlar om hur användarvänligt och smidigt det görs - och vid rätt tid.
Jag är övertygad om att rätt film vid rätt tid kan klara det, och tror att Las Palmas hade varit ett paradexempel med den spridning och marknadsföring trailern fick.
Skicka en kommentar