Skall tveklöst bli intressant att se filmen, bland annat av den anledningen. Jag tycker dock inte att fotot i trailern ger anledning till oro, snarare tvärtom. Mann är nog rätt regissör att ge sig på att föra den gamla skolans gangsterflick in i den digitala framtiden.
Har inte Mann redan gett biopubliken digitala upplevelser, med Collateral och Miami Vice? Jag har svårt för att se skillnaden mellan vanlig film och digital - men är å andra sidan både svårt färglind och gravt närsynt - och tycker lite naivt att det bara ser toppen och Mann-stylish ut!
Nej, det blir först med PE som Mann goes fullt digital. Vad jag förstår är det hans DOP Dante Spinotti som har övertygat honom.
För den som är mer intresserad av det digitala och filmfoto i allmänhet rekommenderas aprilnumret av Sight & Sound som handlar om detta, och där Spinotti intervjuas.
"Hyperintressant" om Centraleuropas historia och nutid säger recensionerna - och det är korrekt. Min senaste bok, publicerad på Kaunitz-Olsson 2023, är historien om två mord. Och en reportageresa genom Slovakien som förklarar den alltför ofta mörka utvecklingen i dagens Centraleuropa.
Frilansande journalist och kritiker som har haft uppdrag för bland andra Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter. Idag främst i spalterna på Expressen Kultur och GP Kultur där jag är filmkritiker. Har varit redaktör för Bergmans Video i SVT, regissör för långfilmsdokumentären Trespassing Bergman. Fil dr i filmvetenskap vid Stockholms universitet, disputerade hösten 2011 med avhandlingen "Vithet i svensk spelfilm 1989-2010" (Filmkonst, 2011). För mer bokproduktion, se nedan.
Grönsakshandlaren : nation, rasism, revolution och rättighetsutmaningar. Publicerad 2021 (Atlas)
Camera Futura
Camera Futura : när filmen föreställde sig framtiden, publicerad 2021 /Timbro)
Ex: Migrationsmemoar 1977 - 2018
Kritikerrosad essäsamling om migration, integration, språk, Sverige och Europa
Oanpassbara medborgare : historien om förföljelsen av de tjeckiska romerna
Romernas historia i Tjeckoslovakien är en berättelse om hur rasismen går som röd tråd genom ett sekel av nazism, kommunism och nationalistisk demokrati. En ovärderlig bok för den som vill förstå xenofobins rötter och mekanismer i Centraleuropa.
Bergman's Video
Redaktör, upphovsman och reporter på tv-serien Bergmans Video (SVT höst 2012) regissör för långfilmsversionen (vår 2013). Med Jane Magnusson & Fatima Varhos
4 kommentarer:
Spännande. Och blir intressant att se om biopubliken är redo att svälja sin gangsterfilm med sån digital (bi)smak.
Skall tveklöst bli intressant att se filmen, bland annat av den anledningen. Jag tycker dock inte att fotot i trailern ger anledning till oro, snarare tvärtom. Mann är nog rätt regissör att ge sig på att föra den gamla skolans gangsterflick in i den digitala framtiden.
Har inte Mann redan gett biopubliken digitala upplevelser, med Collateral och Miami Vice?
Jag har svårt för att se skillnaden mellan vanlig film och digital - men är å andra sidan både svårt färglind och gravt närsynt - och tycker lite naivt att det bara ser toppen och Mann-stylish ut!
Nej, det blir först med PE som Mann goes fullt digital. Vad jag förstår är det hans DOP Dante Spinotti som har övertygat honom.
För den som är mer intresserad av det digitala och filmfoto i allmänhet rekommenderas aprilnumret av Sight & Sound som handlar om detta, och där Spinotti intervjuas.
Skicka en kommentar