torsdag 22 oktober 2009

Stockholms filmfestival 2009


Årets program innehåller en hel del filmer som jag gillar eller ser fram emot: Koreedas Air doll; Bujalskis Beeswax; Andrea Arnolds Fish tank (som jag har skrivit lite om här) Hanah Makhmalbafs Green Days; Xavier Dolons J'ai tué ma mère (jag träffade för övrigt Dolon i Toronto och han är extremt rolig); Rachid Bucharebs London River; Håkon Lius Miss Kicki; Red Riding-trilogin (som jag har hyllat här) och en handfull andra, men många av dem har redan svenska premiärdatum.

Men om ni bara ser en enda film på festivalen i år, låt det då för guds skull bli grekiska Dogtooth. Det är inte bara årets bästa film, utan en av de viktigaste filmer jag har sett på mycket längre.
Utgjuter mig länge och personligt om den saken på Weird Science idag.

Inga kommentarer: