fredag 8 januari 2010

Årets Guldbaggenomineringar

Innan jag skriver en rad - ja, jag sitter i nomineringsjuryn. Och vet därför vilket urvattnat skämt nedanstående är.

Här är årets nomineringar. Ta en titt på skillnaden mellan de utmärkta, intressanta, varierade, nomineringarna i kortfilmskategorin, och de för bästa långfilm.

Skillnaden är att en liten grupp experter väljer ut filmerna som nomineras i kort- och dokumentärkategorin. Och en stor grupp av, ja, jag vet inte vad - alldeles för stor är den i alla fall - vaskar fram filmer som.... Män som hatar kvinnor.

3 kommentarer:

Johan sa...

Definitivt för stor. Både "Apan" och "Man tänker sitt" är långt bättre än samtliga nominerade i Bästa Film-kategorin. Även "Flickan" eller "Metropia" hade passat bättre. När "De Ofrivilliga" gick hem lottlös i fjol tappade den här galan all respekt i mina ögon, blir nog svårt att återupprätta den i år. Dock verkar expertjuryn gjort bra val, speciellt inom Bästa Utländska; skönt att varken Inglorious Bastards eller Avatar (kanske räknas till 2010?) finns med (vilket definitivt varit fallet om den "stora gruppen" fått välja även här).

Elina sa...

Det mest problematiska med guldbaggegalan är ju den totala schizofreni som präglar nomineringarna. Vad ska man foga sig efter? Kritiken? Kommersiella framgångar? I förväg uppsatta konstnärliga kriterier? Rättvis genrefördelning? Ingen verkar veta, vilket leder till ett stort knippe filmer på ett närmast godtyckligt vis faller mellan stolarna. Sorgligt. Men, som sagt, fina kortfilmsnomineringar.

Henrik sa...

Har inte sett en enda av filmerna (men lyssnat på I Taket... och Män Som... när min flickvän kollat) och det beror på att jag inte har något som helst intresse av filmer som handlar om att folk grälar med varann. Dvs svensk film.