söndag 3 januari 2010

Petrolej!


Kanske har jag bara förträngt många av de listor som jag har satt i mig de senaste månaderna, men saknas inte There will be blood häpnadsväckande ofta? Med den filmen gick Paul Thomas Anderson från bra regissör till geni, och oavsett decennium ska den vara med på allas listor.

Jag slogs av detta när jag läste Peter Bradshaws utmärkta inlägg om filmen på Guardian-bloggen. (Hur bilden ovan hänger ihop med There will be blood får ni gissa själva. Rätt svar belönas med beröm. Så även övertygande argument om varför There will be blood inte skulle passa bland senare års mästerverk.).

5 kommentarer:

Martin Degrell sa...

Antar att det är Upton Sinclair's Oil! på tjeckiska som avtecknas.

Håller helt med dig om TWBB. Utan tvivel en av 00-talets mäktigaste, märkligaste mastodonter. Tror den kom på tredje plats på min lista, efter The Heart of the World och Mulholland Dr..

gtf sa...

Har noterat något liknande. Och undrar om det inte beror på att den i någon mån hamnade i skuggan av No country for old men när båda filmerna kom samtidigt. Likheterna är givetvis kosmetiska, men ibland kan det nog dessvärre vara så illa att det bara finns utrymme för ett stycke mäktig men lite outgrundlig och långsamt berättad filmisk americana åt gången - och där vann No country for old men på en tydligare yttre handling och på lönnmördarkaraktären från helvetets djupaste avgrunder.

Men visst förtjänar There will be blood en plats på varje topplista. Bara den sorgsna uppriktigheten i Plainviews replik "I hate most people" var en tyngre känslomässig upplevelse än större delen av decenniets övriga sammanlagda filmproduktion.

There will be bullshit sa...

Jag antar att kopplingen mellan boken och filmen är olja. "There will be blood" handlar om den tidiga amerikanska oljebranschen. På bilden finns ett bokomslag, Upton Sinclairs "Petrolej" - antagligen en tjeckisk översättning, eftersom du tidigare skrivit om din tjeckiska bakgrund.

Sinclair var en författare/reporter som uppmärksammade sociala missförhållanden. Mest känd är han nog för "The jungle", en bok om slakteribranschen. Han beskriver vidriga arbetsmiljöer - företagsägarna var likgiltiga för arbetarskydd och hälsorisker. Jag gissar att "Petrolej" är en liknande bok om oljebranschen.

Hynek Pallas sa...

Martin vinner ära och berömmelse. Tredje utgåvans omslag av boken som TWBB baseras på.

Gtf: Inte en omöjlig tanke, vill minnas att det kändes så när filmerna gick upp i Sverige. (Men är den filmen så frekvent förekommande på listor å andra sidan?)

R sa...

There Will be blood var en intressant film, stark på många plan. En av många detaljer jag gillar var att filmens centrala karaktär förblir totalt sluten och "oförklarad" filmen igenom. Det blir ingen "uppmjukning", ingen förståelse, inget förlösning.. Det känns ganska ovanligt.